תפריט

הוראות חוק הירושות – ירושה על פי דין

חוק הירושות עוסק במכלול ההוראות והדינים, הקשורים להעברת נכסיו של אדם שהלך לעולם טוב יותר. רכושו של אדם שהלך לעולמו נקרא בחוק "עיזבון", מדובר בחוק הירושות שחוקק בשנת 1965. הבסיס לפיו יש לפעול ומנוסח היטב בחוק הירושות, מדבר על כך שהרכוש של אדם נכנס תחת המושג עיזבון, רק לאחר פטירתו. לא ניתן לרשת נכסים של אדם אחר, קרוב ככל שיהיה, בעודו בחיים. על מנת לממש ירושה שנכתבה כדין במסמך צוואה, יש לבקש צו ירושה מרשם הירושות.

 

הוראות החוק למקרה שלא נחתמה צוואה

במידה ואדם הלך לעולמו מבלי שהשאיר אחריו צוואה חתומה, המפרטת במדויק מה לעשות עם מכלול נכסיו, יחולק העיזבון שהשאיר בהתאם להוראות החוק הקובעות כך:

 

  • דבר ראשון, היורשים המיועדים צריכים לבקש לקבל צו ירושה מרשם הירושות.
  • בהתבסס על הוראות חוק הירושות, לפני שיחולק עיזבונו של הנפטר, תשולמנה הוצאות הלוויה והקבורה.
  • במידה ולנפטר ישנם חובות כלפי אנשים אחרים, ישולמו החובות בטרם יחולק העיזבון.
  • בהיעדר מסמך צוואה מסודר, יחולק העיזבון בהתאם למעגל הקרבה המפורט בחוק: בן/בת זוג יהיו היורשים הראשונים אלא, אם קיים הסכם ממון הקובע אחרת. אישה תוכל לבחור בין הוראות הסכם הממון לבין הוראות הכתובה.
  • אחרי בני הזוג, נמצאים במעגל הקרבה, הילדים של הנפטר, הוריו, אחים ואחיות, דודים ודודות וכן הלאה.

למאמר בנושא דיני ירושה לחצו כאן >>>

 

משמעות מסמך הצוואה

כתיבת צוואה איננה ענין של מה בכך, היא דורשת מחשבה ותעצומות נפש. אולם, אדם שלא משאיר אחריו צוואה מפורטת וחתומה כחוק, מייצר עבור משפחתו הקרובה כאוס שעלול לגרום לריבים ועוגמת נפש לא קטנה. אי לכך, חשוב מאוד שכל אדם, המגיע לגיל מסוים, ידאג לשכור עורך דין צוואות וירושות, שיערוך עבורו צוואה ברורה ומדויקת, שעומדת בדרישות החוק. מסמך זה ימנע, על פי רוב, וויכוחים מיותרים וכאבי לב מהיורשים המיועדים. את מסמך הצוואה החתום יש להפקיד במשרדי האפוטרופוס הכללי, עד ליום מותו של עורך הצוואה. יש לציין, צוואה ערוכה וחתומה בהתאם להוראות חוק הירושות, גוברת על מעגל הקרבה המוגדר באותו חוק, וחלוקת העיזבון של המנוח תתבצע בהתאם לרשום בה.

 

ריבוי צוואות

חשוב מאוד לדעת, אדם יכול לערוך ולחתום על מספר צוואות, הדבר יכול לנבוע מסיבות שונות והחוק מתיר לכל אדם להתחרט, לנסח, לערוך ולחתום על כמה צוואות שרק ירצה אולם, החוק קובע שהצוואה האחרונה שנערכה ונחתמה, תהיה זו שעל פיה יחולק העיזבון. כל צוואה שקדמה לה, הגם שהיא ערוכה וחתומה כדין, תבוטל ולא תמומש. רשם הירושות יפסוק תמיד לפי הצוואה האחרונה שנחתמה.

 

דין חוק הירושות בהקשר של בני זוג

ירושה בהקשר של בני זוג עלולה להיות דבר מעט מורכב. המורכבות נוצרת כאשר בני זוג נמצאים למשל, בתהליך גירושין. אדם שלא ערך צוואה ונפטר במהלכו של תהליך גירושין שבו לא ניתן עדין גט, מוריש למעשה את כל עיזבונו לבן/בת הזוג וזאת בהתאם לקביעה המפורטת בחוק הירושה. במידה ואדם ערך וחתם צוואה ובה הוא מבקש להוריש את עיזבונו לאדם אחר ולא לבן/בת הזוג, הוא הבטיח שעיזבונו יועבר בהתאם להוראותיו, לאנשים החשובים לו ביותר. במקרים בהם בני הזוג אינם נשואים אולם, נחשבים ידועים בציבור, תועדף בוודאות הצוואה שהשאיר האדם והיא תגבר על כל הסכם ממון וכל מסמך אחר שנחתם לפניה.

 

החריג היחיד שיכול לשנות את הוראותיו של עורך הצוואה

חוק הירושות מאפשר ליורשים המוזכרים בצוואה, לחתום על הסכם חלוקה שונה ממה שמוזכר ומפורט בצוואה. במידה וקיימים מספר יורשים והם מסכימים בניהם על חלוקת עיזבון שונה מהמוזכר בצוואת המנוח, הם יכולים לחתום על הסכם המבטא את ההסכמות בניהם, החתימה תתבצע בפני עורך דין, וההסכם יועבר למשרדי רשם הירושות. הסכם יורשים מסוג זה, שנערך על ידי עורך דין כחוק, ייכנס כמעט באופן מידי לתוקף ויחליף את הוראות הצוואה המקורית. הסכם בין יורשים אינו מחויב באישורו של בית משפט ולכן, לא מדובר בהליך מורכב הכולל ביורוקרטיה מסועפת. מה שחשוב הוא, מיד לאחר מותו של עורך הצוואה, להגיש לרשם הירושות מסמך בקשה לקבלת צו לקיום ירושה, בהמשך לצוואת עורך הצוואה. לאחר קבלת הצו, יוכלו היורשים לחתום בניהם על הסכם ולהכשירו באמצעות עורך דין צוואות וירושות. כדאי מאוד להיפגש עם עורך דין חיים פרטוש, העוסק בצוואות וירושות ובעל ניסיון וידע מקיפים בתחום.

 

הוראות חוק הירושות - ירושה על פי דין
הוראות חוק הירושות – ירושה על פי דין

שאלות ותשובות:

עריכה וחתימה על מסמך צוואה כדין, מבטיחה לעורך הצוואה שעיזבונו יגיע לידיים הבטוחות של האנשים בהם בחר. ללא צוואה ערוכה וחתומה, יגיע העיזבון לידיהם של קרובי המשפחה, בהתאם לחוק הירושות ועל פי מעגל הקרבה שקובע חוק זה.
חשוב מאוד שכל אדם, המגיע לגיל מסוים, ידאג לשכור עורך דין צוואות וירושות, שיערוך עבורו צוואה ברורה ומדויקת, שעומדת בדרישות החוק. מסמך זה ימנע, על פי רוב, וויכוחים מיותרים וכאבי לב מהיורשים המיועדים. את מסמך הצוואה החתום יש להפקיד במשרדי האפוטרופוס הכללי, עד ליום מותו של עורך הצוואה. יש לציין, צוואה ערוכה וחתומה בהתאם להוראות חוק הירושות, גוברת על מעגל הקרבה המוגדר באותו חוק, וחלוקת העיזבון של המנוח תתבצע בהתאם לרשום בה.
החוק קובע שהצוואה האחרונה שנערכה ונחתמה, תהיה זו שעל פיה יחולק העיזבון. כל צוואה שקדמה לה, הגם שהיא ערוכה וחתומה כדין, תבוטל ולא תמומש. רשם הירושות יפסוק תמיד לפי הצוואה האחרונה שנחתמה.
חוק הירושות מאפשר ליורשים המוזכרים בצוואה, לחתום על הסכם חלוקה שונה ממה שמוזכר ומפורט בצוואה. במידה וקיימים מספר יורשים והם מסכימים בניהם על חלוקת עיזבון שונה מהמוזכר בצוואת המנוח, הם יכולים לחתום על הסכם המבטא את ההסכמות בניהם, החתימה תתבצע בפני עורך דין, וההסכם יועבר למשרדי רשם הירושות. הסכם יורשים מסוג זה, שנערך על ידי עורך דין כחוק, ייכנס כמעט באופן מידי לתוקף ויחליף את הוראות הצוואה המקורית.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader