תפריט

ביטול חוזה קניית דירה אחרי חתימה

עסקת קניית דירה היא עניין גדול, כנראה העניין הגדול ביותר שתתעסקו בו בימי חייכם. אי לכך, כל צד לעסקה מיוצג, על פי רוב, על ידי עורך דין מקרקעין מומחה לנושא. כל עורך דין דואג לאינטרסים החיוניים של הצד אותו הוא מייצג. המטרה של כל הצדדים והנוגעים בדבר הנה שתתבצע עסקה שתהיה טובה לכל הצדדים ותחזיק מים. אולם, גם ההסכם הטוב ביותר עלול להיכנס לסחרור, מכל סיבה שהיא וידועים מקרים בהם אחד מהצדדים ביצע, באופן חד צדדי, ביטול חוזה קניית דירה אחרי חתימה. במקרה זה חשוב להיוועץ עם עורך הדין ויש מספר פעולות שניתן לבצע. 

 

הסכם הוא רק הסכם

אנשים נוטים לחשוב שחוזה מכר חתום הוא בטון שלא ניתן, בשום מקרה ובשום צורה לשבור. לצערנו, לא כך הם פני הדברים והסכמים, חזקים וטובים ככל שיהיו, עלולים להתבטל משלל סיבות ובניהן כמובן, אי עמידה של אחד הצדדים להסכם, בתנאים להם התחייב. חוזה קניית דירה הוא הסכם מחייב שבעזרתו מתנהל תהליך הרכישה של הנכס ולכן, חוזה קניית דירה מהווה ראיה משפטית לביצוע העסקה, גם למצב בו משהו בדרך משתבש. הפרת חוזה קניית דירה, על ידי מי מהצדדים לחוזה, תלווה בהליך משפטי מורכב ומתיש. 

 

ביטול חוזה קניית דירה אחרי חתימה

הפעולה של ביטול חוזה קניית דירה לאחר חתימה, נשמעת פעולה שכל כולה עזות מצח ורמאות. אולם, בחיים לא הכל שחור לבן וישנם מצבים בהם, בגלל אי עמידת אחד הצדדים בתנאי החוזה, מחליט הצד השני לבצע ביטול של החוזה. חוזה קניית דירה כפוף לדיני המקרקעין וחוק החוזים, כך שבמידה ואחד הצדדים ביצע הפרה של החוזה, כדוגמת אי מתן תשלום בזמן, או אי מסירה של הנכס כמתחייב בחוזה, ניתן לתבוע אותו בגין הפרה של חוזה המכר. חשוב לציין, ביטול חוזה קניית דירה לאחר חתימה, מתרחש לא רק במצב של רכישת דירה מיד שנייה אלא, גם במקרים של קניית דירה חדשה מקבלן. בשני המקרים מדובר במצב משפטי סבוך שייקח לא מעט זמן להגיע לפתרונו, באמצעות פסק דין של בית משפט. 

 

ההפרות בגינן ניתן להגיש תביעה לבית המשפט

ישנן הפרות חוזה, להן קבע החוק ביטויים סדורים, להלן חלק מהפרות אלה וניסוחן המשפטי:

  • הפרה רגילה שאיננה הפרה יסודית – ביטול חוזה קניית דירה לאחר חתימה, לא בהכרח מתבצע באופן מידי עקב כל הפרה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שישנן הפרות חוזה, בהן הצד התובע נגד ההפרה, מחויב לאפשר לצד השני לטפל בהפרה שבוצעה, בטרם ייפנה לערכאות משפטיות. לדוגמה, במידה ומוכר הנכס הצהיר שישנו מזגן עילי בחדר השינה של ההורים, תקין ואיכותי ולאחר מסירת הנכס, מתגלה שמזגן זה אינו תקין, מדובר בהפרה אותה אפשר לפתור יחסית בקלות, מבלי לפנות לבית המשפט בגינה. זכרו, בית משפט עולה כסף ולו רק בגלל זה, רצוי להימנע, ככל שניתן, מריצה מידית לתביעה משפטית. 
  • הפרה יסודית של חוזה הקנייה – מדובר בהפרת חוזה מהותית, המאפשרת לצד הנפגע לבטל את חוזה הקנייה בצורה חד צדדית. בנוסף, הפרה מסוג זה, תגרור אחריה, בדרך כלל, פיצוי לצד הנפגע. דוגמאות להפרות יסודיות הגורמות לביטול חוזה קניית דירה אחרי חתימה הן: אי עמידה בתשלומים בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו בחוזה, ליקויי בנייה המתגלים בדיעבד וכו'. הסכם מכר אמנם מגדיר את ההפרות היסודיות אולם, בית משפט יכול לקבוע שגם הפרות שאינן מוזכרות בהסכם המכר, ייחשבו להפרות יסודיות. 

 

חשוב לציין – הפרה רגילה שלא טופלה על ידי הצד האחראי לה, עשויה להיקבע, על ידי בית משפט, כהפרה יסודית. 

 

הדרך הטובה ביותר להימנע מנפילה לבור

הדרך הטובה ביותר להימנע מנפילה לבור, לאחר חתימה על חוזה מכר, היא עריכת חוזה חזק וטוב, הלוקח בחשבון את כל האפשרויות ומולן, מייצר הגנות טובות לשני הצדדים בעסקה. כדי להגיע לחוזה כזה, חשוב מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין נדל"ן מנוסה, המתמחה בכל סוגי עסקאות הנדל"ן. ישנם מקרים בהם ניתן להגיע לביטול חוזה קניית דירה אחרי חתימה, מבלי להידרש למתן פיצויים, כל עסקה נבדקת לגופו של עניין. עשו לעצמכם טובה וצרו קשר עם עורך דין חיים פרטוש, מומחה למקרקעין, קבעו פגישה ושמעו מפיו מה חשוב לכלול בחוזה מכר.

שאלות ותשובות:

הפרה יסודית של חוזה קנייה הנה הפרה מהותית של החוזה, המקנה לצד הנפגע זכות לבטל את חוזה הקנייה בצורה חד צדדית ולהגיש תביעה. בנוסף, הפרה יסודית, תגרור אחריה, בדרך כלל, פיצוי לצד הנפגע. דוגמאות להפרות יסודיות הגורמות לביטול חוזה קניית דירה אחרי חתימה הן: אי עמידה בתשלומים בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו בחוזה, ליקויי בנייה המתגלים בדיעבד וכו'.
הפרה רגילה שלא טופלה על ידי הצד האחראי לה, עשויה להיחשב, על ידי בית משפט, כהפרה יסודית. חשוב לציין שישנם תקדימים בנושא ובית המשפט רואה לנכון, לאבחן כל עסקה לגופה ובהתאם לכך לפסוק. ההתעלמות של צד אחד מבעיה שנוצרה בעסקה עשויה להוביל את בית המשפט לפסוק כנגדו.
ישנן הפרות חוזה, בהן הצד התובע נגד ההפרה, מחויב לאפשר לצד השני לטפל בהפרה שבוצעה, בטרם יבצע פניה לערכאות משפטיות. לדוגמה, במידה ומוכר הנכס הצהיר שישנו מזגן עילי בסלון, תקין ואיכותי ולאחר מסירת הנכס, מתגלה שמזגן זה אינו תקין, מדובר בהפרה אותה אפשר לפתור יחסית בקלות, מבלי לפנות לבית המשפט.
עורך דין המתמחה במקרקעין ונדל"ן הוא הכתובת הטובה ביותר. חשוב מאוד לבחור עורך דין מנוסה, שערך חוזי מכר של נדל"ן, בקיא בכל החדשות בתחום, בכל התיקונים לחוק המקרקעין ודיני המקרקעין, שירותי וכזה שמציג נוסחת עלות תועלת מיטיבה.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader