תפריט

כיצד נבחר את עורך הדין הנכון לפרויקט תמ"א

תמ"א 38 הוא פרויקט שנולד מתוך הרצון של מדינת ישראל, לבצע מהלך מאסיבי של חיזוק מבנים, מפני רעידות אדמה. תהליך תמ"א 38 הפך, מהר מאוד, לאחד הפרויקטים השכיחים בתחום הנדל"ן, הוסף אליו חדר הממ"ד שהפך מזמן להכרחי והקבלנים הוסיפו לטובת דיירי הבניין, מעליות ולעיתים גם מרפסות שמש. לאור זאת, הפך התהליך לפרויקט נדל"ן רווחי ביותר עבור הקבלנים וייעודו הבסיסי הלך ונשכח. אי לכך, בשנת 2021 הוכנסו בפרויקט מספר שינויים חשובים. פרויקט תמ"א 38 מחייב עבודה אל מול עורך דין המתמחה במקרקעין ומכיר היטב את הנושא. 

 

מציאת עורך דין המתמחה במקרקעין ובתמ"א

הקבלן המבצע את פרויקט התמ"א מגיע תמיד בליווי עורך דין מקרקעין המתמחה בפרויקטים מסוג זה. אולם, הדיירים החיים בבניין המגורים, המיועד לעבור את תהליך התמ"א, חייבים גם הם עורך דין מקרקעין, המתמחה בתהליכי תמ"א, על מנת שייצג אותם אל מול הקבלן. מדובר בהליך מורכב, מסובך ורווי ביורוקרטיה ולכן, חשוב שעורך הדין יהיה מנוסה בהליכי תמ"א 38. היות ותהליך התמ"א עבר לאורך השנים מספר תיקונים ועדכונים חשובים, חייב עורך הדין להיות מעודכן בתיקונים ועדכונים אלה ולפעול בהתאם אליהם. עורך דין תמ"א 38 כעו"ד חיים פרטוש, מכיר את כל הניואנסים של תחום הנדל"ן בישראל, ויודע כיצד לעבור על חוזי תמ"א, לטפל בדיירים סרבנים, לנהל משא ומתן וכו'.

 

משקל רב לניסיון מקצועי

עורך דין נכון לפרויקט תמ"א 38 הוא עורך דין מקרקעין בעל ניסיון בתחום לרבות, ניסיון בניהול של תהליכי תמ"א. מכיוון שמדובר בנדבך נדל"ן ייחודי, הוא דורש התמחות ספציפית, נוספת, בנושא. חשוב שתוודאו בהגיעכם לבחור עורך דין לניהול וייצוג פרויקט תמ"א 38, שמדובר בעורך דין בעל התמחות וניסיון לטיפול בתהליכי תמ"א. בקשו לדבר עם לקוחות בהם טיפל ושאלו אותם ממה היו מרוצים וממה פחות. בנוסף, בקשו מעורך הדין לראות הסכמי תמ"א שניסח וערך ללקוחות, זה אחד האלמנטים החשובים ביותר והוא מעיד גם על יכולתו של עורך הדין, לקרא הסכמי תמ"א ולתקנם.

 

תוכנית תמ"א 38 הנה עסקת מקרקעין יוצאת דופן ולכן, היא גם מורכבת יותר. בעסקת תמ"א ישנם צדדים מגוונים, כתוצאה מכך שמדובר בעסקה בה דיירים מעבירים לקבלן פרטי, זכויות בנייה ובתמורה, הם יקבלו מהקבלן שירותי בנייה כוללים, לטובת חיזוק והשבחת הבניין בו הם גרים. כדי שפרויקט תמ"א יהיה אטרקטיבי לקבלנים, המדינה מקנה להם מספר הטבות כדוגמת היתר בנייה מיוחד, לבניית קומות נוספות בבניין, בהן ייבנו דירות חדשות שיועמדו למכירה על ידי הקבלן. לפיכך, מדובר בתהליך ממושך ועל עורך הדין של הדיירים, לדאוג לקבל מהקבלן ערבויות טובות לסיום תהליך הבנייה והפחתת הסיכונים.

 

קבלו הצעה מסודרת לייצוג מעורך הדין

עסקאות בכלל ועסקאות מקרקעין בפרט, צריכות להיסגר ולהיחתם בחוזה מנוסח ומוסבר היטב. אולם, חוזה הוא רק אחד השירותים אותם תקבלו מעורך הדין ולכן, חשוב שתקבלו, מבעוד מועד, הצעת מחיר מסודרת ומפורטת מעורך הדין המיועד. בהצעה צריך להופיע פירוט של כל השירותים אותם יספק עורך הדין לדיירים ובנוסף, לציין גם את השירותים אותם הוא לא יספק במסגרת העסקה. הרבדים האמורים להופיע בהצעתו של עורך הדין הנם: ליווי הדיירים בכל פגישה עם נציגי הקבלן או עם הקבלן עצמו, הסבר כל הסעיפים והנתונים המופיעים בחוזה מול הקבלן, הענקת ליווי משפטי מקיף לרבות, לאחר החתימה על החוזה וניהול משא ומתן מול הקבלן ונציגיו. נקודות נוספת שיש לציין בנפרד הן, מתן ייעוץ משפטי לדיירי הבניין, בכל הקשור להתקשרות וניהול דו שיח מול המפקח על הבנייה שיפעל מטעם הדיירים וחיוב הקבלן בהעמדת ערבויות טובות, כנגד סיום הבנייה ועמידה בכל התחייבויותיו. עורך הדין של הדיירים יחזיק בנאמנות בערבויות אלה עד סיום הבנייה והגעת החוזה למימוש מלא.

 

שירותים מוחרגים

מרבית עורכי הדין העוסקים במקרקעין ומתמחים בעסקאות תמ"א 38, לא יספקו לכם את השירותים הבאים, כחלק מהסכם ההתקשרות מולם: ייצוג בבית המשפט במצב בו הקבלן לא עומד בהסכם שנחתם מול הדיירים והגשת תביעה נגד דיירים סרבנים. יהיה נכון לבקש מראש מעורך הדין, הצעת מחיר נפרדת עבור שירותים אלה ואף, לנהל עם עורך הדין משא ומתן אודות הוספת סעיפים אלה או חלקם, להסכם השירות שלכם.
לייעוץ והכוונה עורך דין חיים פרטוש ידאג למזער לכם סיכונים וישיג עבורכם עסקה טובה ובטוחה.

שאלות ותשובות:

הקבלן המבצע את פרויקט התמ"א מגיע תמיד בליווי עורך דין מקרקעין המתמחה גם בתמ"א 38 ולכן, על הדיירים לשכור עורך דין מקרקעין, המתמחה בתמ"א 38 שייצג אותם אל מול הקבלן ונציגיו. ללא עורך דין כזה עלולים הדיירים למצא את עצמם בעמדת נחיתות מול הקבלן שיעשה ככל העולה על רוחו.
וודאו שעורך הדין אותו אתם מייעדים לניהול וייצוג פרויקט תמ"א 38, הנו עורך דין בעל התמחות וניסיון לטיפול בתהליכי תמ"א. בדקו שייצג בעבר דיירים בפרויקט תמ"א, בקשו לדבר עמם ושאלו ממה היו מרוצים וממה פחות. בנוסף, בקשו מעורך הדין להראות לכם הסכמי תמ"א שניסח וערך ללקוחות, זה אחד האלמנטים החשובים ביותר והוא מעיד גם על יכולתו של עורך הדין, לקרא הסכמי תמ"א ולתקנם.
חבילת השירותים אותה יספק עורך הדין צריכה לכלול: ליווי הדיירים בכל פגישה עם נציגי הקבלן או עם הקבלן עצמו, הסבר כל הסעיפים והנתונים המופיעים בחוזה מול הקבלן, הענקת ליווי משפטי מקיף לרבות, לאחר החתימה על החוזה וניהול משא ומתן מול הקבלן ונציגיו. נקודה נוספת שיש לציין בנפרד היא, מתן ייעוץ משפטי לדיירי הבניין, בכל הקשור להתקשרות וניהול דו שיח מול המפקח על הבנייה שיפעל מטעם הדיירים.
ישנם מספר אלמנטים שכנראה לא יכללו בחוזה ההתקשרות של עורך הדין ומומלץ שתבקשו, בדרך זו או אחרת, שיכניס אותם פנימה: ייצוג בבית המשפט במצב בו הקבלן לא עומד בהסכם שנחתם מול הדיירים והגשת תביעה נגד דיירים סרבנים.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader