תפריט

מהו מסמך ייפוי כוח מתמשך

התיקון בחוק שהביא עמו את האופציה לערוך ולחתום מסמך ייפוי כוח מתמשך, מאפשר לאדם להיות זה שמקבל את ההחלטות על חייו, גם לאחר שהוא איננו מסוגל, מבחינה רפואית, לקבלן בעצמו. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם החופשי לשלוט בחייו עד יומו האחרון, הוא מאפשר לו את החירות המתבקשת בהתאם לכבוד האדם וחירותו. אף אדם אינו יכול לדעת באיזה שלב בחייו יאבד, בשל מחלה או תאונה, את היכולת הקוגניטיבית והמחשבתית שלו.

 

ייפוי כוח מתמשך

אז מהו ייפוי כוח מתמשך? תיקון 18 לחוק הכשרות הביא עמו את המושג ייפוי כוח מתמשך. מדובר במסמך משפטי, המאפשר לאדם לבחור מראש, כשהוא עדין צלול וכשיר, את האדם או האנשים, שיקבלו על עצמם, ברגע שיהיה צורך בכך, את עול קבלת כל ההחלטות עבורו ( האדם החתום על ייפוי הכוח המתמשך נקרא – "המצווה"). את ייפוי הכוח המתמשך עורך ומנסח עורך דין צוואות וירושות, הוא מחתים את המצווה על המסמך, ובשונה ממינוי אפוטרופוס, אין צורך לקבל את אישורו של בית המשפט לייפוי הכוח המתמשך. מדובר בתהליך פחות מסובך ממינוי אפוטרופוס ולפיכך, גם זול יותר.

 

הסעיפים הנכללים בייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך מכיל לא רק הסבר מפורט אודות האדם או האנשים שיהיו אחראים על קבלת ההחלטות עבור המצווה. מסמך זה מכיל גם הסבר מדויק של הרגע בו מבקש המצווה להכניס לתוקף את ייפוי הכוח המתמשך. בנוסף, מכיל המסמך הסבר מפורט אודות תהליך הקביעה, בו יוחלט שהוא אינו כשיר יותר לקבל החלטות באופן עצמאי ולכן, יש להפעיל את הוראות ייפוי הכוח המתמשך. בעבר היה מקובל שרופא מומחה הוא זה הקובע את מצבו הרפואי של המצווה ואת העובדה שהוא אינו כשיר יותר לקבל החלטות. בימינו, מאפשר החוק למצווה, לבקש שמשפחתו תהיה זו שתקבע באם הוא כשיר או לא ובהתאם להחלטה זו, ייכנס לתוקף ייפוי הכוח המתמשך.

 

החשיבות של ייפוי כוח מתמשך

נציין זאת במשפטים חדים וקצרים, מי שאינו מכין וחותם על מסמך ייפוי כוח מתמשך, מסתכן בכך, שבבוא העת, רק רופא מומחה יוכל לאבחן את מצבו ולקבוע באם הוא כשיר או לא. מדובר בהליך מורכב וביורוקרטי, שאינו מיטיב עם האדם, עשוי לגרום לסבל מיותר הן לאדם והן למשפחתו ואינו בהכרח שומר על כבודו וחירותו. אי לכך, ייפוי כוח מתמשך, הוא מסמך חשוב ביותר שימנע מכם ומבני משפחתכם עוגמת נפש. שמרו על חירותכם והיו אתם, אלה שקובעים את כללי המשחק של עצמכם.

 

נדבך חשוב – עורך דין צוואות וירושות

עורך דין צוואות וירושות הוא האיש אותו אתם צריכים, בכדי לבצע את הליך העריכה והחתימה, על ייפוי כוח מתמשך, תקין ומותאם לחוק. עורך הדין יערוך עבורכם ייפוי כוח מתמשך, יחתים אתכם עליו והכל בהתאם לתיקון 18 לחוק הכשרות. הליך זה מאפשר כאמור, לכל אדם, למנות עבור עצמו, כל אדם אחר, או אנשים, שיקבלו על עצמם את עול קבלת ההחלטות, לאחר שהוא לא יוכל לעשות זאת יותר. חשוב לציין, רק עורך דין המתמחה בצוואות וירושות, ידע כיצד לערוך ייפוי כוח מתמשך, על פי התיקון לחוק הכשרות ובהתאם לחוקי הצוואות והירושות בישראל.

 

הנסיבות בהן מאבד אדם את היכולת לקבל החלטות

סיבות רבות ומגוונות מביאות לכך שאדם מאבד את יכולת קבלת ההחלטות העצמאית. מחלות זקנה הן סיבה מרכזית לכך שאנשים המגיעים לגיל מסוים, מאבדים את כושר קבלת ההחלטות. מחלות כמו דמנציה, אלצהיימר ואירועים מוחיים שונים, הם גורמים מוכרים הגורמים לאיבוד הכשירות של אדם. הן פוגעות ברמה הקוגניטיבית, בזיכרון ובתפיסת המציאות ולכן, הופכות את האדם לבלתי כשיר לקבל החלטות. סיבות נוספות לאיבוד הכשירות יכולות להיות, תוצאה של תאונת דרכים או תאונת עבודה, מחלה נפשית שהתפתחה במהלך השנים ומחייבת את האדם להיעזר בתרופות חזקות ומטשטשות.

 

המיודע – חלק חשוב מייפוי הכוח המתמשך

חלק חשוב שאסור לפספס בייפוי הכוח המתמשך הוא מינוי מיודע. המיודע הוא אדם המקובל על המצווה, יתכן איש מקצוע מתחום הכלכלי או עורך דין, שתפקידו יהיה לקבל דווחים שוטפים, אחת לכמה זמן, אודות טיפול מיופיי הכוח בעבור המצווה. מדובר במינוי חשוב מכיוון שאם לא ימונה אדם כזה, הדיווחים השוטפים יהיו צריכים להיות מועברים לאפוטרופוס הכללי. חובה זו תייצר הליך ביורוקרטי מיותר, מעכב ולעיתים מרגיז. לכן כדאי מאוד להיפגש עם עו"ד חיים פרטוש, העוסק בייפוי כח מתמשך ובעל ניסיון וידע מקיפים בתחום.

 

 

מהו מסמך ייפוי כוח מתמשך
מהו מסמך ייפוי כוח מתמשך

שאלות ותשובות:

מדובר במסמך משפטי, המאפשר לאדם לבחור מראש, כשהוא עדין צלול וכשיר, את האדם או האנשים, שיקבלו על עצמם, ברגע שיהיה צורך בכך, את עול קבלת כל ההחלטות עבורו ( האדם החתום על ייפוי הכוח המתמשך נקרא – "המצווה"). את ייפוי הכוח המתמשך עורך ומנסח עורך דין צוואות וירושות, הוא מחתים את המצווה על המסמך, ובשונה ממינוי אפוטרופוס, אין צורך לקבל את אישורו של בית המשפט לייפוי הכוח המתמשך.
ייפוי כוח מתמשך מכיל לא רק הסבר מפורט אודות האדם או האנשים שיהיו אחראים על קבלת ההחלטות עבור המצווה. מסמך זה מכיל גם הסבר מדויק של הרגע בו מבקש המצווה להכניס לתוקף את ייפוי הכוח המתמשך. בנוסף, מכיל המסמך הסבר מפורט אודות תהליך הקביעה, בו יוחלט שהוא אינו כשיר יותר לקבל החלטות באופן עצמאי ולכן, יש להפעיל את הוראות ייפוי הכוח המתמשך.
ייפוי כוח מתמשך, הוא מסמך חשוב ביותר שימנע מכם ומבני משפחתכם עוגמת נפש. שמרו על חירותכם והיו אתם, אלה שקובעים את כללי המשחק עבור עצמכם, גם כשלא תוכלו לעשות זאת בזמן אמת. 
מיודע הוא אדם המקובל על המצווה, יתכן איש מקצוע מתחום הכלכלי או עורך דין, שתפקידו יהיה לקבל דווחים שוטפים, אחת לכמה זמן, אודות טיפול מיופיי הכוח בעבור המצווה. מדובר במינוי חשוב מכיוון שאם לא ימונה אדם כזה, הדיווחים השוטפים יהיו צריכים להיות מועברים לאפוטרופוס הכללי. חובה זו תייצר הליך ביורוקרטי מיותר, מעכב ולעיתים מעצבן.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader