תפריט

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין מדובר בפרקטיקה המחויבת על פי חוק אולם, היא מביאה, בחלק מהמקרים לכך, שהצדדים יגיעו לפתרון הבעיה מבלי להגיע לבית המשפט ואם הדבר לא עלה בידם, למכתב ההתראה לפני תביעה, תהיה משמעות כלשהי במסגרת ההליך המשפטי שיפתח. את מכתב ההתראה חייב לנסח ולשלוח עורך דין מקצועי. 

 

מדוע עורכי דין ממליצים על שליחת מכתב התראה לפני תביעה?

עורכי דין נוטים להמליץ על שליחת מכתב התראה לפני תביעה, מכיוון שמדובר באקט שאינו גורר אחריו עלויות יוצאות דופן והוא עשוי לייצר יתרונות לא מבוטלים בהמשך הדרך:

  • חלופה להליך משפטי – בחלק גדול מהמקרים, מכתב התראה לפני תביעה, מהווה חלופה להליך המשפטי. הנמען המקבל את המכתב, עשוי להבין שבמידה ולא יסלק את חובו, יפנה את המושכר וכו', הוא עלול להיתבע בבית משפט ולהיגרר להליך שבסוף הדרך, יעלה לו הרבה יותר כסף. כך יכול להיחסך, מכל הצדדים, מאבק משפטי ארוך ומיותר. לא פעם, הנמען מחזיר תגובה למכתב ההתראה ומציע פשרה לטובת סיום העניין.
  • הוכחה לכך שהדברים נעשים בתום לב – מכתב התראה לפני תביעה, בעיקר במצב שאיננו מהווה חובה על פי חוק, מוכיח שהתובע מנסה להביא לסיום העניין, מבלי להגיע לבית המשפט. הדבר חשוב מכיוון שאם הצדדים, למרות הכל, יגיעו לבית המשפט, יתקשה הצד הנתבע לטעון שמדובר בתביעה קנטרנית, שאיננה מחויבת המציאות.
  • ביסוס עמדת התביעה – מכתב התראה לפני תביעה יהווה, במידת הצורך, בפני בית המשפט, ראיה המתארת את הבסיס לתביעה, באופן מפורט וברור.

 

הדברים שחשוב להבין בטרם שליחת מכתב התראה לפני תביעה

כפי שצוין קודם לכן, מכתב התראה לפני תביעה יכול להביא לידי כך, שהליך משפטי יימנע והצדדים יגיעו לפשרה מוסכמת וידידותית. אולם, שליחת מכתב התראה לפני תביעה עלול להוביל גם לתרחישים אחרים, ידידותיים פחות. להלן מספר דברים שחשוב לדעת ולהבין, בטרם מחליטים לשלוח מכתב התראה לפני תביעה וכמה חשוב להיעזר בעורך דין מיומן ומנוסה, בעל "חכמת משחק", שינהל בצורה טובה את מאזן הסיכונים והרווחים. אחד הדברים החשובים ביותר הוא, ניסוח המכתב, בדרך שתייצג הכי טוב את האינטרסים של הלקוח מצד אחד ולא "יחמם" את הצד השני:

  • למנוע הסלמה במצב – קבלתו של מכתב התראה לפני תביעה היא איננה נעימה. ישנם עורכי דין המנסחים מכתבים כאלה בצורה תקיפה מאוד ומאיימת. לעומתם, ישנם עורכי דין שמבינים שאם עד לאותו רגע, הדברים התנהלו בצורה יחסית חברית, אל להם לנסח מכתב התראה חמור ומאיים מדי, שיביא להסלמה מיותרת של מערכת היחסים וכתוצאה מכך להסלמה במצב בכלל. קשה מאוד להחזיר מצב של הכרזת מלחמה לאחור ולכן, חשוב מאוד לשקול היטב את הנוסח שיופיע במכתב ההתראה.
  • הסיכון שמאחורי חשיפת הקלפים – אחד החסרונות הבולטים של מכתב התראה לפני תביעה הוא, שאתם מאבדים לחלוטין את אפקט ההפתעה. מכתב ההתראה חושף בפני הנמען את הטענות שלכם, בטרם יחל הליך משפטי וכך, יכול הצד השני להתכונן היטב לתביעה שמהלכת עליו אימים.

 

קיבלתם מכתב התראה לפני תביעה? כך תנהגו

כפי שאתם יכולים להיות שולחי מכתב ההתראה, אתם יכולים להיות, במקרה אחר, הצד המקבל. אז מה מומלץ לעשות בעת קבלת מכתב התראה לפני תביעה? ראשית, אל תכניסו אותו לאיזו מגירה ותשכחו ממנו, מכיוון שהמכתב עשוי לטמון בחובו איום ממשי. שנית, שמרו על קור רוח, קראו בקפידה את המכתב והבינו את הנאמר בו. קריאת המכתב תביא לכך שתבינו, האם קיימת עילה אמתית להתראה של התובע הפוטנציאלי. אל תתרגשו מהשפה המאיימת, בה משתמשים עורכי דין רבים כחלק מהאסטרטגיה. דעו, לא פעם הפרטים או הסכומים הרשומים במכתב מנופחים מאוד, על מנת לייצר את אלמנט ההפחדה. ההמלצה הנה לפנות לעורך דין מתאים, לתאר בפניו את פני הדברים ובעיקר את העובדות. עורך דין מיומן, ידע לנתח היטב את המצב ויעריך, האם האיום אכן רציני. יתכן שהוא ימליץ לכם להגיע לפשרה, או לחלופין, ידחוף אתכם לא לוותר ולתת לצד השני "לשבור את הראש". ממש כמו שני נהגים הדוהרים אחד כלפי השני וממתינים לראות מי ישבור את ההגה ראשון.

שאלות ותשובות:

מכתב התראה לפני תביעה, עשוי להוות חלופה להליך משפטי. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהנמען המקבל את המכתב, עשוי להבין שהוא עומד בפני תביעה משפטית מבוססת, דבר שיגרום לו, כנראה, להציע פשרה ולמנוע הליכה להליך משפטי ארוך ויקר.
מכתב התראה לפני תביעה מוכיח שהתובע שמאמין שנגרם לו עוול כלשהו, מנסה להביא לפתרון הסכסוך, מבלי להגיש תביעה בבית המשפט. מדובר במהלך חשוב מכיוון שאם יגיעו הצדדים, בכל זאת, להליך משפטי, לא יוכל הנתבע לטעון שמדובר בתביעה קנטרנית ומיותרת.
קבלת מכתב התראה לפני תביעה אינו דבר נעים, הוא, בדרך כלל, מנוסח בשפה די מאיימת ולכן, הוא עלול לייצר הסלמה במערכת היחסים בין הצדדים. אי לכך, חשוב שעורך הדין יכיר את התנהלות הדברים לפני כניסתו לתמונה ויוודא, באיזו אווירה התנהלו העניינים לפני כן, חבל להרוס מרקם יחסים חיובי, במידה וקיים כזה.
דבר ראשון, התייחסו למכתב ואל תזרקו אותו לפח ותשכחו ממנו, זה עלול לחזור אליכם כמו בומרנג. דבר שני, שמרו על קור רוח, קראו היטב את המכתב, וודאו שאתם מבינים את תוכנו. במידה והמכתב מביא בפניכם עילה אמתית להגשת תביעה נגדכם, פנו לעורך דין מקצועי והוא ייעץ לכם כיצד לפעול. על פי רוב, הוא יציע להגיש הצעת פשרה כדי להימנע מהליך משפטי ארוך ויקר.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader