תפריט

דיני מקרקעין עורך דין

העסקה הגדולה ביותר שמרבית בני האדם מבצעים במהלך ימי חייהם הנה, עסקת מקרקעין לרכישת דירה או בית פרטי. בישראל, מנהל מקרקעי ישראל מחזיק ברוב מוחלט של הקרקעות והוא מעביר את הזכויות בקרקעות, באמצעות הסכמי חכירה לדורות. אי לכך, תחום המקרקעין בישראל הנו תחום מורכב ומסועף, ביחס למה שקורה במדינות מערב אחרות. מכיוון שכך, חשוב מאוד, בטרם תכנסו לעסקת מקרקעין, להתייעץ עם עורך דין דיני מקרקעין מנוסה ומיומן. 

 

ליבת דיני המקרקעין בישראל

הדין המרכזי במסגרת ענף המקרקעין בישראל הוא למעשה, חוק המקרקעין התשכ"ט משנת 1969. החוק מגדיר מקרקעין בצורה הבאה: "קרקע, כל הבנוי והנטוע עליה וכל דבר המחובר אליה חיבור קבע, או חיבור זמני". משמעות הדברים הנה, שכל עסקת מקרקעין, עוסקת בהעברת זכויות הקניין בקרקע, או בכל מה שמחובר אליה, בין אם מחובר בצורה קבועה ובין אם מחובר באופן זמני. בנוסף, מגדיר החוק את המשמעות של שותפות במקרקעין ואת הדרישה לרישום בהקשר של עסקת מקרקעין וכו'. עורך דין דיני מקרקעין, חייב להכיר כל דין ופסיק המופיע בחוק, על מנת לייצג את לקוחותיו בצורה המיטיבה ביותר.

 

דיני מקרקעין עורך דין וחוקים משלימים

בנוסף לחוק המקרקעין, קיימים חוקים נוספים משלימים, המסדירים את ענף המקרקעין. מדובר בחוקים שונים שנחקקו במשך השנים ובניהם, חוק מכר דירות העוסק, בין השאר, בהבטחת השקעות שביצעו רכושי דירות, חוק שפורסם בשנת תשל"ה (משנת )1974. ישנו גם חוק התכנון והבנייה תשכ"ה, משנת 1965, חוק הגנת הדייר משנת 1972 ועוד.

 

דיני מקרקעין – עולם שלם של תקנות מורכבות בהם עוסק עורך דין מקרקעין

דיני המקרקעין עוסקים במגוון רחב מאוד של תחומים הקשורים בעסקאות מקרקעין שונות, בנכסים מסוגים שונים ובשימוש שניתן לעשות בכל אחד מהם. אי לכך, דיני מקרקעין עורך דין, הוא עולם רחב של ידע וחוקים. עורך הדין העוסק במקרקעין חייב להכיר כל תחום הנמצא תחת הגדרת המקרקעין הישראלי ובהתאם לתחום, תשתנה עבודתו ותשתננה הדרישות ממנו. למשל, עורך דין דיני מקרקעין, מספק ייצוג ונותן ייעוץ משפטי בתת תחומים במקרקעין כגון: התחדשות עירונית, תמ"א 38, הן בעבור יזמים והן בעבור בעלי דירות. עורך הדין מלווה תהליכים של תכנון ובנייה, מול הוועדות הרלוונטיות ברשויות המקומיות, הוא מטפל בנושאי המיסוי השונים הקשורים לעסקאות מקרקעין, יועץ לשוכרי דירות ולמשכירי דירות, בכל הקשור לחוזים ולנושאים להם הם אמורים להתייחס ועוד.

 

קווים לדמותו של עורך דין מקרקעין

עורך דין שעובר את בחינת לשכת עורכי הדין בישראל, מקבל רישיון לעסוק בכל אחד מתחומי עריכת הדין והמשפט. בין הנושאים בהם יכול לבחור עורך הדין ניתן למצא את: המשפט הפלילי, דיני מקרקעין כמובן, דיני משפחה, משפט מסחרי וכן הלאה. בכל אחד מהתחומים נדרש ידע אחר, נדרשת מיומנות שונה, היכרות טובה עם החקיקה הקיימת בתחום, פסיקות ותקדימים. כלומר, עורך דין דיני מקרקעין חייב להתמחות ולהכיר את התחום היטב, בטרם יגייס את הלקוח הראשון ויטפל בו. דיני מקרקעין עורך דין, הוא נדבך מורכב הדורש מהעוסקים בו ידע מעמיק בתחום.

 

ליווי מקצועי מתחילת ועד סיום העסקה

עורך דין מקרקעין מלווה כל עסקה ועסקה, מתחילתה ועד החתימה על החוזה והעברת המקרקעין בפועל לרוכש הזכויות. עורך דין מקרקעין מנהל עבור לקוחותיו את המשא ומתן מול הצד השני בעסקה, במטרה להשיג עבור לקוחותיו חוזה שיוויוני ומאוזן, הוא ידקדק בכל ניסוח ומילה, יחדד כל סעיף בחוזה וידאג שלא ניתן יהיה לפרשם בדרכים שונות. בנוסף, ילווה עורך הדין את לקוחותיו בכל הקשור לענייני המיסוי מול המוסדות הממשלתיים וינסה, ככל שניתן, להפחית את תשלום המס הנדרש. כדי ליהנות מכל הטוב הזה, מומלץ לפנות לעורך דין חיים פרטוש, מומחה בדיני מקרקעין, מנוסה ושירותי. עורך דין פרטוש מכיר היטב את דיני המקרקעין, את הפסיקות והתקדימים ובזכות אלה, ילווה אתם בבטחה לעבר עסקת מקרקעין טובה.

 

חובת אזהרה בדבר סיכונים בעסקת מקרקעין

עורך דין העוסק בדיני מקרקעין, פועל בכפוף לחובת אזהרה בדבר סיכון בעסקת מקרקעין, שמקורה בחובת הזהירות הכוללת של עורך הדין, כלפי כל אחד מלקוחותיו. משמעות הדבר הנה, שעל עורך הדין חלה חובה לדאוג שכל הבדיקות החשובות, הנדרשות לביצוע, בטרם הלקוח שלו מתקשר בעסקת מקרקעין, מתבצעות כהלכה. כהמשך לביצוע בדיקות אלה, יעביר עורך הדין ללקוחותיו, את מכלול המסקנות הנובעות מקיום הבדיקות הללו.

שאלות ותשובות:

הדין המרכזי הנובע מחוק המקרקעין הנו, הגדרת המקרקעין. ההגדרה גורסת שכל עסקת מקרקעין, העוסקת בהעברת זכויות הקניין בקרקע מסוימת, או בכל מה שמחובר ומקושר אליה, בין אם באופן זמני ובין אם באופן קבוע, אכן נכנס תחת הגדרת המקרקעין.
ערוך דין דיני מקרקעין, המספק ייצוג ומייעץ, בכל הקשור לתחום המקרקעין, חייב להכיר לעומק נושאים כגון: התחדשות עירונית ומשמעותה, עסקאות תמ"א 38, עסקאות מכר רגילות ועוד. עורך דין דיני מקרקעין אמור להיות מסוגל לייצג, הן בעלי נכסים, הן יזמים והן רוכשים, עליו להכיר את המוסדות הממשלתיים הרלוונטיים לתחום ולדעת להכין ולעבור על חוזי מכר.
עורך דין מקרקעין מלווה את לקוחותיו משלב בחינת העסקה ועד שלב החתימה על החוזה והעברת זכויות הקניין בפועל. הוא יעבור על החוזה לפני החתימה וידאג שיהיה זה חוזה שיוויוני ומאוזן, הוא ידאג לעמוד מול רשויות המס במטרה לבצע הפחתה, ככל שניתן, של תשלום מס הרכישה וכל מס אחר שנדרש וכן הלאה.
חובת האזהרה מחייבת את עורך הדין להזהיר את הלקוחות שלו מביצוע עסקה לא טובה, העשויה לגרום להם להפסדים כבדים. אזהרה זו תגיע אחרי שעורך הדין ביצע מספר בדיקות חיוניות, המשקפות את העסקה וטיבה. במידה ונדלקת נורת אזהרה כלשהי, על עורך הדין ליידע את לקוחותיו בדבר.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader