תפריט

כמה זמן לוקח צו קיום צוואה

צו קיום צוואה הינה פרוצדורה, אשר באמצעותה היורשים יכולים לקבל את חלקם בעיזבון המנוח. בהיעדר צו קיום צוואה, היורשים לא יוכלו למשוך את הכספים והנכסים המגיעים להם מרכושו של המנוח. כמה זמן לוקח כל העסק של קבלת צו קיום צוואה? מהם השלבים בדרך? המשיכו לקרוא, גלו כמה מזן לוקח צו קיום צוואה ומצאו מידע נוסף קריטי הנוגע להליך זה.

 

צו קיום צוואה – מה זה ולמה צריך את זה

כידוע, חוק הירושה קובע כי בהתקיים צוואה, רכושו של המנוח יתחלק על פיה. כל אימת שאדם כתב צוואה תקינה, העומדת בדרישות החוק ונכתבה שלא תחת איום, אונס או השפעה בלתי הוגנת, היורשים יזכו בחלקם ברכוש בהתאם לכתוב בצוואה.

עם זאת, הצוואה כמובן לא מחלקת את הרכוש בפועל, אלא רק מורה מי יהיו היורשים וכיצד הרכוש יחולק ביניהם. הדרך של היורשים לקבל את המגיע להם על פי הצוואה, היא באמצעות צו קיום צוואה.

 

צו קיום צוואה – מה הפרוצדורה

קבלת צו קיום צוואה כרוכה בפרוצדורה מסוימת. ראשית, לאחר מותו של המנוח, היורשים נדרשים להגיש לרשם לענייני ירושות בקשה לצו קיום צוואה. לבקשה היורשים יצרפו, כפי שבוודאי ניחשתם, את הצוואה עצמה. בשלב זה, הרשם יבחן את הבקשה וככל שהוא ימצא כי הבקשה תקינה, הוא יפרסם אותה בעיתונות. כמו כן, הבקשות תפורסמנה אצל הרשם ובאתר הפרסומים של משרד המשפטים.

בזמן שהבקשה תהיה מפורסמת אצל הרשם ובעיתונות, יוכלו בעלי עניין בעיזבון להגיש התנגדות לצו הקיום. ההתנגדויות יכולות לבוא על רקע ערעור על תוקפה של הצוואה, פרשנותה ועוד. במידה ותוגשנה התנגדויות שכאלו, הבקשה לצו קיום צוואה תעבור לבחינת בית המשפט למשפחה שידון בה, לאור ההתנגדויות שהוגשו בעניינה.

ככל שלא יקבל הרשם התנגדויות לבקשה, הוא יוציא צו קיום המורה על קיום הוראות הצוואה. צו הקיום יעבור ישירות למוסדות הרלוונטיים, דוגמת הבנק, רשם המקרקעין ומשרד הרישוי. בנוסף, יקבלו היורשים עצמם עותק פיזי ודיגיטלי של צו קיום הצוואה. עם צו הקיום יוכלו היורשים לפנות אל מי שמחזיקים ברכושו של המוריש ולדרוש את קבלת הרכוש לפי הצוואה.

במידה שהעיזבון כולל נכסי מקרקעין, היורשים לא יוכלו להסתפק בצו קיום צוואה אלא יידרשו להציג ללשכת רישום המקרקעין אף צו רישום הורשה. את צו רישום ההורשה ניתן לקבל יחד עם צו קיום הצוואה, או לאחריו. על כל פנים, אישורו יהיה על סמך צו קיום הצוואה וכן על סמך נסח טאבו המוכיח כי הנכס אכן היה בבעלותו של המוריש. במצבים שכאלו, יש להסתייע בשירותיו של עורך דין מקרקעין אשר יסייע לכם לקבל את הנכסים מבלי לשלם מס מיותר ברגע ההורשה או בעתיד.

אם כן, אלו הם השלבים בדרך לקבלת חלקכם בעיזבון המנוח:

  1. קיום צוואה
  2. הגשת בקשה לצו קיום צוואה
  3. בחינת הבקשה על ידי הרשם לענייני ירושה
  4. פרסום הבקשה ברשומות
  5. קבלת צו קיום צוואה / העברת התיק לבחינת בית המשפט לענייני משפחה
  6. קבלת צו רישום הורשה לצורך ירושת המקרקעין

 

לאחר השלמת כלל השלבים המוצגים, תוכלו לקבל את הרכוש המגיע לכם על פי הצוואה. כעת, נוכל להבין כמה זמן לוקח צו קיום צוואה, בהתחשב בכל השלבים האמורים.

 

כמה זמן לוקח צו קיום צוואה מ-א' ועד ת'

בעבר, הפרוצדורה לקבלת צו קיום צוואה ארכה זמן רב. רבים התלוננו על הזמן הרב שלוקח עד לקבלת צו קיום צוואה. אולם כיום, ניתן להגיש בקשה לצו קיום צוואה באופן מקוון, מה שחוסך ליורשים זמן רב. בעוד שהיורשים עצמם עוד יכולים להגיש בקשה פיזית לצו קיום הצוואה, עורך דין המייצג את היורשים יוכל להגיש בקשה מקוונת בלבד.

סעיף 14 לתקנות הירושה קובע כי תוך 7 ימים מיום הגשת הבקשה, על המבקשים להמציא לרשם לענייני ירושה את הצוואה המקורית. ככל שהצוואה הופקדה אצל הרשם, הוא יוכל לעיין בה מבלי שתימסר אליו. הסעיף אף מפרט מהם המסמכים אשר יש לצרף לבקשת צו קיום הצוואה.

הרשם יעיין בבקשה, וככל שימצא אותה תקינה יפרסם את הבקשה כאמור בעיתונות וכן אצל אתר הרשם. בעלי עניין בעיזבון יוכלו לעקוב אחר עדכונים בתיק העיזבון של מנוח על סמך תעודת הזהות שלו. כאשר תוגש בקשה לצו קיום בעניינו, הם יקבלו התראה על כך.

תקנה 17 לתקנות הירושה קובעת כי פרק הזמן לפרסום הבקשה בעיתונות יעמוד על שבועיים. זאת, אלא אם כן הרשם החליט על תקופה אחרת. ככלל, עלויות פרסום הבקשה בתקופה זו יוטלו על המבקשים.

בהיעדר התנגדויות לבקשה, הרשם יאשר את בקשת צו קיום הצוואה וינפיק למבקשים צו קיום צוואה. הצו המונפק הינו דיגיטלי ועובר ישירות לכל הגורמים הרלוונטיים וכן לזוכים על פי הצוואה. לרוב, פרק הזמן שיעבור מפרסום הבקשה ועד לקבלת הצו יעמוד על חודש וחצי עד חודשיים.

אם כן, בהיעדר בעיות וחריגות, התשובה לשאלה כמה זמן לוקח צו קיום צוואה היא חודשיים עד שלושה חודשים. אולם בפועל, לא אחת בקשות נתקלות בהתנגדויות או בבעיות ובאותן מקרים פרק הזמן מתארך משמעותית.

 

כמה זמן לוקח צו קיום צוואה עם התנגדויות ובעיות

פרקי הזמן לקבלת צו קיום צוואה עלולים להתארך אם בקשה לא תוגש כדין. הרשם יורה למבקשים לתקן את הבקשה לצו קיום הצוואה ואלו יצטרכו לשלם אגרות נוספות וההליך כולו יתעכב.

עיכובים יכולים לנבוע גם מהימצאה של צוואה מאוחרת יותר מהצוואה לפיה מבוקש צו קיום. ככל שהרשם יאתר צוואה מאוחרת יותר, הוא יפנה לזוכים על פי צוואה זו ויעניק להם לפחות שבועיים להגיש התנגדות לבקשה, מיום קבלת ההודעה. פרק הזמן שיינתן להתנגדויות יכול להיות ארוך יותר משבועיים.

העיכובים המשמעותיים ביותר ייגרמו את תוגשנה התנגדויות לצו הקיום והבקשה תעבור לבית המשפט למשפחה. במקרים שכאלו, הצדדים עלולים להיגרר להליכים משפטיים של שנים על גבי שנים, במהלכם הנכסים ינוהלו על ידי מנהל עיזבון והצדדים ייאלצו לשלם לו שכר טרחה על עבודתו.

 

כמה זמן לוקח צו קיום צוואה – סיכום

לסיכום, צו קיום צוואה הוא הדרך שלכם לקבל את חלקכם בירושה. בהיעדר עיכובים שונים, ההליך כולו ייקח מספר חודשים ספורים. אולם ההליך עלול להתארך כתוצאה מפגמים בבקשה או התנגדויות שהוגשו, ובמצב שכזה ההליך עלול לקחת אף מספר שנים.

 

משרד עו"ד חיים פרטוש

יורשים בצוואה? רוצים לקבל את המגיע לכם על פיה? פנו אל עו"ד חיים פרטוש ותהנו משירותים מהשורה הראשונה בתחום. עו"ד פרטוש הינו עו"ד וותיק ומנוסה, המתמחה בדיני מקרקעין ובדיני צוואות וירושות. אצל עו"ד פרטוש, תהנו משירותי ONE STOP SHOP – כל השירותים במקום אחד. קבעו פגישת ייעוץ ראשונית במשרד, והצטרפו לשורה ארוכה של לקוחות מרוצים שכבר נהנו משירותיו של עו"ד פרטוש.

 

כמה זמן לוקח צו קיום צוואה
כמה זמן לוקח צו קיום צוואה

שאלות ותשובות:

אלו הם השלבים שתידרשו לעבור בדרך לקבלת צו קיום צוואה: 1. קיום צוואה 2. הגשת בקשה לצו קיום צוואה 3. בחינת הבקשה על ידי הרשם לענייני ירושה 4. פרסום הבקשה ברשומות 5. קבלת צו קיום צוואה / העברת התיק לבחינת בית המשפט לענייני משפחה 6. קבלת צו רישום הורשה לצורך ירושת המקרקעין בהיעדר עיכובים שונים, ההליך כולו יימשך כחודשיים עד שלושה. בפרק זמן זה תוכלו לקבל את צו קיום הצוואה אותו ביקשתם.
התשובה לשאלה זו, כמובן, תלויה בנסיבות כל מקרה ומקרה. ככלל, כאשר העיכובים הם תוצאה של פגמים טכניים בבקשה שהגשתם, העיכוב יעמוד על שבועות עד חודשים ספורים. בעיות עקב ערעור מהימנות הצוואה תגרומנה לעיכובים משמעותיים יותר. עיכובים עקב הגשת התנגדויות לבקשת הקיום ופתיחה בהליכים בבית המשפט עלולים לגרום לכך שתחלופנה שנים לפני שתקבלו את צו קיום הצוואה שלכם.
בקשה לצו קיום צוואה תתפרסם באתר הרשם לענייני ירושה, באתר הפרסומים של משרד המשפטים ואף בעיתונות, למשך שבועיים. מגישי הבקשה יישאו, על פי רוב, בהוצאות הפרסום בעיתונות. בעלי עניין בצוואה יוכלו לאתר את הבקשה דרך מספר הזהות של המנוח, באתר הרשם לענייני ירושה.
עורך הדין שלכם יגיש בשמכם את הבקשה בהתאם לכללים המקובלים, ידאג לכך שהבקשה תתקבל ובסופו של דבר אף יסייע לכם להסב את הרכוש והנכסים על שמכם, בהתאם לצוואה. עורך הדין יחסוך זמן רב לאור היכרותו עם ההליך ויכולותיו להתמודד עם המכשולים והתאגרים שבדרך. כמו כן, ככל שהדבר יידרש, עורך הדין יוכל לייצג אתכם בהליכים משפטיים הנוגעים להתנגדויות לצו הקיום. עורך הדין יעשה זאת תוך שמירה מובהקת על האינטרס שלכם בעניין. 
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader