תפריט

מכירת דירה שהתקבלה בירושה

 מכירת דירה אותה קיבלתם בירושה הנה תהליך מעט יותר מורכב מתהליך מכירה סטנדרטי. אתם תידרשו לבצע תאום מול היורשים הנוספים, במידה וישנם כאלה. אולם, התהליך במקרה זה, עשוי להיות פטור מתשלום מס שבח על המכירה. כיורשים יש לכם זכויות מסוימות, בכל הקשור למכירת הנכס אותו קיבלתם וישנן הוצאות אותן תוכלו לחסוך בדרך. אחד הדברים החשובים שעליכם לדעת בבואכם לבצע מכירה של דירה אותה קיבלתם בירושה הוא, שצריך עורך דין מקרקעין מעולה, המכיר כמו שצריך גם את תחום הצוואות והירושות. 

 

מכירת דירה שהתקבלה בירושה לעומת מכירת דירה רגילה

מכירת דירה שהתקבלה בירושה אינה זהה למכירתה של דירה שרכשתם בכספכם. על פי רוב, התהליך דורש תאום מלא עם יורשים נוספים וחתימה על הסכמים שונים. הדבר הראשון שעורך הדין שלכם יידרש לבצע הוא, להגיש בקשה לקבלת צו לקיום ירושה, כדי שהצוואה עליה חתם המוריש תכנס לתוקף. לאחר מכן, בהתאם לצורך, היורשים כולם יחתמו על הסכם בין יורשים או, על הסכם חלוקת עיזבון. הפעולות הבאות הן עדכון הרישום בטאבו ויציאה למכירה.

צו הירושה

כאשר אדם הולך לעולמו, הרכוש אותו צבר במהלך חייו, מחולק על פי הפירוט המופיע בצוואתו. במידה ולא נחתמה צוואה כדין, על ידי המנוח, הירושה תחולק באופן אחיד ושווה בין הילדים של המנוח לבין, בן/בת הזוג שלו (הילדים יקבלו 50% ובן/בת הזוג יקבלו 50%). עליכם לפנות לאפוטרופוס הכללי, באמצעות עורך הדין בו בחרתם לטפל בכל התהליך ולהגיש בקשה לקבלת צו ירושה. מרגע הגשת הבקשה ועד שיתקבל צו הירושה תעבור תקופה של 30 עד 60 ימים, קחו זאת בחשבון.

מכירת דירה שהתקבלה בירושה

התהליכים הביורוקרטיים

במטרה לקצר את התהליכים הביורוקרטיים, ניתן, יחד עם הגשת הבקשה לקבלת צו קיום ירושה, להגיש בקשה לביצוע רישום מעודכן בטאבו, מהאפוטרופוס הכללי. הבעיה המסתתרת בתוך פעולה זו היא שאתם, יחד עם יורשים נוספים, תידרשו לנהל ביחד את הנכס ומשמעות הדברים היא שכולכם תהיו בעלי הדירה העומדת למכירה וזה מצב לא רצוי במיוחד. בעיה נוספת עלולה להיות שרק אתם תרצו למכור את הנכס והיורשים האחרים יעדיפו להשכירו וליהנות משכר הדירה המשולם. יש לציין, מכירת זכויות חלקיות בנכס היא דבר לא פשוט מכיוון שעל פי רוב, אנשים לא רוצים לרכוש נכס עם שותפים. אבל, אל דאגה, קיים פתרון לבעיות אלה והוא נקרא – הסכם חלוקת עיזבון.

אתם תדחו את הרישום בטאבו ובינתיים תערכו הסכם בין היורשים ובו, תבצעו חלוקה שונה של העיזבון בניכם, בהסכמה. למשל, על מנת להסדיר דברים בצורה נוחה יותר, יכול יורש אחד לקבל את הדירה והיורשים האחרים יקבלו נכסים או כספים אחרים, שווי ערך לחלקם בדירה וכן הלאה. לאחר שתחתמו על הסכם חלוקת העיזבון, תעבירו אותו בצורה מסודרת למשרדי הטאבו, צרפו את צו הירושה ורישום הדירה יעבור עדכון כמבוקש. לאחר שהדבר בוצע, הדרך למכור את הדירה תהיה פשוטה וקצרה יותר.

 

מכירת הדירה בפועל

בטרם יוצאים לדרך עם מכירת הדירה, חשוב לוודא את כל הפרטים אודותיה כלומר, מה שטח הדירה, האם קיימים חובות עירייה, האם קיימות חריגות בנייה בנכס וכו'. בשלב הבא מומלץ להזמין שמאי מקרקעין שיבצע הערכת שווי לדירה. מי שמעדיף לחסוך את עלותו של שמאי המקרקעין יכול להיעזר באתר רשות המיסים, אתר מדלן, או אתרים אחרים המספקים נתונים שיכולים לסייע לכם להבין את המחיר הריאלי של הדירה. מומלץ מאוד לרוקן את תכולת הדירה מכל חפץ ורהיט ובמידת הצורך לבצע שיפוץ וריענון של הנכס. פעולות אלה יעלו את ערכה של הדירה. עתה, בקשו מעורך הדין שלכם להכין הסכם מכר ראוי. במידה ואין לכם עורך דין, אתם יכולים לפנות לעורך הדין חיים פרטוש, המתמחה במקרקעין וברקורד שלו עסקאות מכירה מוצלחות רבות.

מכירת הדירה בפועל

עלותו של עורך דין מקרקעין למכירת דירה מירושה

במידה ואכן תשכרו את שירותיו של עורך דין מקרקעין, עליכם להיות מודעים לגובה התשלום שהוא יגבה מכם. שכר הטרחה של עורך דין מקרקעין במכירת דירה, נע בין 0.3% ל- 0.5% מסכום המכירה. אולם, אני ממליץ לכם לשכור את עורך הדין כבר בשלב הגשת הבקשה לקבלת צו ירושה מהאפוטרופוס הכללי, השירות יעלה לכם בין 2000 ל- 4000 שקלים נוספים. תוספת נוספת וזהה לזו, תשלמו עבור עריכת הסכם חלוקת עיזבון.

מכירת דירה שהתקבלה בירושה
מכירת דירה שהתקבלה בירושה

שאלות ותשובות:

הבעיה המסתתרת בתוך פעולה זו היא שאתם, יחד עם יורשים נוספים, תידרשו לנהל במשותף את הנכס ומשמעות הדברים היא שכולכם תהיו בעלי הדירה העומדת למכירה וזה מצב מעט מסובך. בעיה נוספת עלולה להיות שרק אתם תרצו למכור את הנכס והיורשים האחרים יעדיפו להשכירו וליהנות משכר הדירה המשולם. יש לציין, מכירת זכויות חלקיות בנכס היא דבר לא פשוט מכיוון שעל פי רוב, אנשים לא רוצים לרכוש נכס עם שותפים.
חוק הירושות קובע את החלוקה הבאה בין בני המשפחה מקרבה ראשונה, הירושה תחולק באופן אחיד ושווה בין הילדים של המנוח לבין, בן/בת הזוג שלו (הילדים יקבלו 50% ובן/בת הזוג יקבלו 50%).
עליכם לדחות את הרישום בטאבו ובינתיים לערוך הסכם בין היורשים ובו, תבצעו חלוקה שונה של העיזבון בניכם, בהסכמה. למשל, על מנת להסדיר דברים בצורה נוחה יותר, יכול יורש אחד לקבל את הדירה והיורשים האחרים יקבלו נכסים או כספים אחרים, שווי ערך לחלקם בדירה וכן הלאה.
שכר הטרחה של עורך דין מקרקעין במכירת דירה, נע בין 0.3% ל- 0.5% מסכום המכירה. אולם, אני ממליץ לכם לשכור את עורך הדין כבר בשלב הגשת הבקשה לקבלת צו ירושה מהאפוטרופוס הכללי, השירות יעלה לכם בין 2000 ל- 4000 שקלים נוספים. תוספת נוספת וזהה לזו, תשלמו עבור עריכת הסכם חלוקת עיזבון.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader