תפריט

מס רכישה נכה

רוכשי מקרקעין בישראל מחויבים בתשלום מס רכישה. שיעורי מס הרכישה בישראל גבוהים יחסית וקוני נדל"ן נדרשים לשלם מאות אלפי שקלים כמס רכישה. עם זאת, ישנם אוכלוסיות הזוכות להנחות משמעותיות בתשלום המס. אחת מהם, היא אוכלוסיית הנכסים. מהי ההנחה במס הרכישה המוענקת לנכים? מהם התנאים להנחה זו? המשיכו לקרוא ומצאו את כל התשובות.

 

מס רכישה בישראל

חוק מיסוי מקרקעין – 1963, מטיל על רוכשי מקרקעין בישראל חובת תשלום מס רכישה. שיעורי המס משתנים בהתאם למספר קריטריונים, כאשר המרכזי שבהם הוא קריטריון הנכסים הנוספים של הרוכש – האם זוהי דירתו היחידה או שיש בבעלותו נכסים נוספים. במקרים בהם הדירה מוגדרת כדירה יחידה עבור המוכר, שיעורי מס רכישה יהיו נמוכים יחסית, אם כי המס עודנו יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים. לעומת זאת, אם הדירה אינה דירתו היחידה של המוכר, המס יהיה גבוה הרבה יותר.

 

מדרגות מס רכישה לדירה יחידה

מס הרכישה בישראל בנוי בשיטת המדרגות. שיטת המדרגות היא שיטת מיסוי מקובלת ונפוצה, במסגרתה משלמים שיעור מס שונה על כל מדרגה במחיר. על החלק הראשון במחיר משלמים מס בשיעור מסוים, על החלק הבא מס בשיעור גבוה יותר וכן הלאה. אנו מכירים שיטה זו ממס ההכנסה בישראל והיא מקובלת אף בתחום מס הרכישה.

רוכשי דירה יחידה ייהנו מפטור מלא ממס רכישה במדרגת המס הראשונה, על החלק במחיר שעד ל-1,919,155 שקלים. החל מסכום זה ועד ל-2,276,360 שקלים, הרוכש ישלם מס רכישה בשיעור 3.5% על מדרגת המס. מעבר לכך, עד לסכום של 5,872,725 שקלים, ישלם הרוכש מס רכישה בשיעור של 5% במדרגת מס זו. המדרגה הבאה נעה מ-5,872,725 ועד ל-19,575,755. במדרגה זו, שיעור המס עומד על 8%. ככל שמחירה של הדירה עולה על 19,575,755 שקלים, תחויבו על חלק זה במחיר במס רכישה בשיעור של 10%.

 

מדרגות המס לדירה שנייה

במקרים בהם הדירה שרכשתם אינה דירתכם היחידה, תחויבו במס רכישה בשיעור של 8% על מדרגת המס הראשונה – מהשקל הראשון ועד ל-5,872,725%. במדרגה הבאה, הנעה מסכום זה ואילך, תשלמו מס בשיעור של עשרה אחוזים. התוצאה היא חבות מס גבוהה במיוחד, בשיעור של מאות אלפי שקלים.

 

מס רכישה לנכה על פי תקנות מס רכישה

תקנות מיסוי מקרקעין מעניקות הקלה משמעותית מאוד במס הרכישה לנכים. תקנה 11 לתקנות מיסוי מקרקעין קובעת כי מס רכישה לנכה הרוכש דירה יהיה כמעט אפסי. נכים הרוכשים דירה יחידה ייהנו מפטור מלא ממס רכישה עד ל-1,919,155, בדומה לפטור המוענק לכל תושבי ישראל. אולם על המדרגה הבאה, אשר מורחבת עבור נכים עד ל-2,500,000 מיליון שקלים, ישלם הנכה מס רכישה בשיעור 0.5% ותו לא.

היה ומחירה של הדירה עולה על 2.5 מיליון שקלים או שהדירה אינה דירתו היחידה של הנכה, הנכה יחויב במס רכישה על הדירה כולה, אך בשיעור של 0.5% בלבד. מבחינה פרקטית, אם נכה רכש דירה ב-3 מיליון שקלים למשל, הוא יחויב בתשלום מס של 15 אלף שקלים, לעומת 240 אלף שקלים למי שאינו נכה.

חשוב להדגיש כי ההנחה במס רכישה לנכים כפופה לתנאים הקבועים בחוק ובתקנות. מכאן ואילך, נעמיק באותם תנאים אשר יש לעמוד בהם כדי ליהנות מההנחה במס רכישה לנכה.

 

דירה המשמשת למגורים

תקנות מס רכישה קובעות כי נכים יוכלו ליהנות מההטבה במס רכישה, אך ורק אם הדירה נרכשת לצרכי מגורים. דירה הנרכשת לצרכי השקעה, למשל, לא תהנה מההטבה האמורה. מכיוון שכך, ככל שנכה מעוניין לרכוש דירה בהנחה וליהנות משיעורי מס רכישה לנכה, כדאי לו להעתיק את מגוריו לדירה החדשה שירכוש ולהשכיר את הדירה הנוכחית בה הוא מתגורר. כך, הוא יוכל ליהנות מהפטור ממס רכישה גם לצרכי השקעה בנדל"ן.

 

ניצול מוגבל של הפטור

זאת ועוד, התקנות מאפשרות לנכים ליהנות משיעורי המס המופחתים פעמיים בחיים לכל היותר. נכה לא יוכל לרכוש למעלה מ-2 דירות בשיעורי מס רכישה לנכה, אף אם הן משמשות למגוריו. ככל שהוא יהיה מעוניין לרכוש דירות נוספות, הנכה יחויב במס על פי השיעורים הרגילים הקבועים בחוק ובתקנות.

 

מיהו נכה

לבסוף, חשוב לשים לב מי מוגדר כנכה לעניין הפטור ממס רכישה. תקנות החוק קובעות כי יוכל ליהנות משיעורי מס רכישה לנכה מי שנקבעה לו:

  1. נכות רפואית צמיתה של 100%
  2. נכות רפואית צמיתה של 90% לפי חישוב משוקלל של אחוזי הנכות
  3. נכות רפואית צמיתה של 50% בעקבות קטיעת גפיים, גפיים משותקות או נכות הנובעת מתאונת דרכים
  4. דרגת אי כושר השתכרות של 75% לפחות
  5. נכי צה"ל בדרגת נכות של 19% לפחות
  6. מקבלי גמלת ילד נכה מלאה
  7. עיוורים בדרגת עיוורון של 100 אחוזים.

 

כדי ליהנות מההנחה, די לעמוד באחת מהחלופות האמורות. במידה שהנכות הקבועה לכם היא נכות רפואית, ההנחה במס רכישה לנכה תותנה במעבר וועדה רפואית. לעומת זאת, נכה צה"ל לא יצטרך לעבור וועדה כדי ליהנות משיעורי מס רכישה מופחתים לנכה.

אלו הם התנאים העיקריים שיש לעמוד בהם כדי ליהנות מהנחה ממס רכישה לנכה. על פניו, התנאים עשויים להיראות ברורים ופשוטים לביצוע. אולם בפועל, המציאות סבוכה הרבה יותר. לא אחת, השאלה האם אתם עומדים בתנאי ההנחה הינה סבוכה ואינה חד משמעית. לא רק זאת אלא גם שאף אם אתם עומדים בבירור בתנאי הפטור, הליכי מימוש ההנחה כוללים ביורוקרטיות רבות ומצריכות מומחיות בתחום.

לאור האמור, אם ברצונכם ליהנות משיעורי מס רכישה לנכה, רצוי שתסתייעו בשירותיו של עו"ד מקרקעין. עורך הדין יסייע לכם לעבור את ההליכים הנדרשים ולהוכיח משפטית את זכאותכם להנחה. כך, תוכלו ליהנות מההנחה המגיעה לכם.

 

משרד עו"ד חיים פרטוש

מוגדרים כנכים ומעוניינים ליהנות משיעורי מס רכישה לנכה? ההנחה מגיעה לכם וברצונכם להוציא את הזכאות מהכוח אל הפועל? התעורר ספק לגבי זכאותכם להנחה וזקוקים לייעוץ וייצוג משפטי? פנו אל עו"ד חיים פרטוש לקבלת שירותי ייעוץ וייצוג משפטיים וממשו את זכאותכם לרכישת דירה בשיעורי מס רכישה לנכה. עו"ד פרטוש הינו עו"ד וותיק ומנוסה, המתמחה בדיני מקרקעין בכלל ובמיסוי מקרקעין בפרט. קבעו פגישת ייעוץ ראשונית במשרד והצטרפו לשורה ארוכה של לקוחות מרוצים.

מס רכישה נכה
מס רכישה נכה

שאלות ותשובות:

נכה הרוכש דירה למגורים ייהנה משיעורי מס רכישה מופחתים. על פי תקנה 11 לתקנות מיסוי מקרקעין, נכה הרוכש דירה ישלם מס רכישה בשיעור של 0.5% בלבד. במקרה בו מחירה של הדירה אינו עולה על 1.9 מיליון שקלים והדירה היא דירתו הראשונה של המוכר, הוא לא ישלם מס כלל. ככל שמחיר הדירה נע בין 1.9 מיליון שקלים ל-2.5 מיליון והדירה היא דירתו הראשונה, על חלק זה במחיר ישלם המוכר מס בשיעור 0.5%. היה ומחיר הדירה יעלה על 2.5 מיליון שקלים, הנכה יתחייב במס רכישה של 0.5% ממחיר הדירה כולה.
נכה הוא כל אחד שנקבעה לו: נכות רפואית צמיתה של 100% נכות רפואית צמיתה של 90% לפי חישוב משוקלל של אחוזי הנכות נכות רפואית צמיתה של 50% בעקבות קטיעת גפיים, גפיים משותקות או נכות הנובעת מתאונת דרכים דרגת אי כושר השתכרות של 75% לפחות נכי צה"ל בדרגת נכות של 19% לפחות מקבלי גמלת ילד נכה מלאה עיוורים בדרגת עיוורון של 100 אחוזים.
חשוב לדעת כי ההנחה בשיעורי מס רכישה לנכה מוגבלת לפעמיים בלבד. לא תוכלו לנצל אותה מעבר לפעמיים לאורך חייכם. זאת, למעט מצבים ומקרים חריגים בהם יהיה ניתן לנצל את הפטור גם פעמים נוספות.
הדרך למימוש ההנחה במס רכישה לנכה עלולה להיות רצפוה בקשיים וביורוקרטיות. לרוב, תתקשו להתמודד עם כל זאת באופן עצמאי וללא עזרה מקצועית. פנו אל עורך דין מקרקעין מקצועי ומומחה שיסייע לכם לעבור דרך זו ותהנו מההנחה המגיעה לכם בתשלום מס הרכישה.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader