תפריט

מס רכישה על קרקע

מס רכישה הנו מס מוכר ביותר בתחום המקרקעין והוא נגבה, על ידי רשות המיסים, מכל אדם המבצע רכישה של זכויות בנכס, השייך לאדם אחר, או לחברה קבלנית. במספר מקרים יינתן פטור מתשלום מס זה למשל, כשמדובר בדירת מגורים יחידה. מס רכישה משולם גם במקרה של רכישת זכויות בקרקע. מס רכישה על קרקע הנו דבר שכיח וחשוב להבינו. 

 

מדוע חל מס רכישה על קרקע?

המדינה אוהבת להרוויח כסף מעסקאות מקרקעין אותם מבצעים אזרחיה. בהתאם לחוק מיסוי המקרקעין, כל אדם הרוכש נכס נדל"ן, מחויב בתשלום מיסוי מקרקעין והדבר כולל גם קרקעות. בכל הקשור לרכישת דירה חדשה או מיד שניה, קיימת טבלת מדרג המיסוי המראה מה שיעור מס הרכישה אותו תדרשו לשלם. גובה המס מושפע משווי הנכס כמובן וממצבו האישי של הרוכש. במידה ואתם עומדים לבצע רכישה של קרקע המיועדת לבנייה, אתם תידרשו לשלם מס רכישה בשיעור של 6% משווי הקרקע.

 

מס רכישה על קרקע המיועדת לבנייה

חשוב לדעת, בקרקע שטרם שולמו עבורה כל הוצאות הפיתוח, חל מס בשיעור 6% גם על הוצאות הפיתוח של הקרקע. מדובר באלפי שקלים ולעיתים, עשרות אלפי שקלים נוספים שיש לקחת בחשבון בחישוב הוצאות העסקה. החוק מטיל את חובת הדיווח לרשויות המס, אודות עסקת המקרקעין שלנו, עלינו הקונים. בנוסף, קובע החוק, שעלינו לדווח על העסקה בתוך 30 ימים ממועד החתימה על הסכם המכר. ימים ספורים לפני מועד החתימה על הסכם המכר, מומלץ לוודא שעורך הדין שלכם הכין את כל המסמכים הנדרשים והגיש אותם כנדרש לרשויות המס.

 

המסמכים הנדרשים לצד תשלום מס הרכישה

בבואכם לשלם מס רכישה על קרקע' עליכם להביא עמכם מספר מסמכים חיוניים נלווים כדלקמן – מסמך המפרט את פרטי הקרקע שאתם רוכשים (גוש, חלקה וכו'), מסמך המציין את שווי הקרקע הנרכשת, מסמך המפרט את כל פרטי העסקה שתבצעו, מסמך מקצועי המעריך את שומת המס הצפויה עקב העסקה ופטור ממס רכישה במידה וקיים כזה. לאחר 30 יום, יבקש מכם עורך הדין שלכם, להגיע למשרדו, במטרה לקבל את שובר מס הרכישה אותו יש לשלם.

 

כיצד ניתן לשלם את מס הרכישה על קרקע

מס רכישה על קרקע, ניתן לשלם במספר דרכים: בסניף דואר, בכל סניף בנק (רצוי בסניף הבנק שלכם), במשרדי מיסוי המקרקעין ובאון ליין דרך אתר רשות המיסים בישראל. ניתן לבקש פריסה של מס הרכישה לקרקע, עד 6 תשלומים אולם, אין זה מומלץ מכיוון שעד שלא תשלימו את כל התשלומים, לא תוכלו לקבל אישור העברת זכויות בטאבו. מס רכישה על קרקע יש לשלם תוך 60 יום מרגע הנפקת שובר התשלום. אל תאחרו לשלם את השובר והימנעו מריבית פיגורים.

 

טבלת חלקית של תשלומי מס רכישה על קרקע

שווי המגרש לרכישה מס הרכישה עבור הקרקע החזר המס שניתן לקבל
500,000 ₪ 30,000 ₪ 5000 ₪
600,000 ₪ 36,000 ₪ 6000 ₪
700,000 ₪ 42,000 ₪ 7000 ₪
800,000 ₪ 48,000 ₪ 8000 ₪
900,000 ₪ 54,000 ₪ 9000 ₪
1,000,000 ₪ 60,000 ₪ 10,000 ₪

 

החזר מס רכישה על קרקע

למרות שתידרשו לשלם 6% מס רכישה על קרקע, במועד רכישת הקרקע, במידה ותוציאו היתר בנייה בזמן של פחות משנתיים ממועד רכישת הקרקע, תקבלו מרשויות המס, החזר מס רכישה בשיעור של 1% משווי העסקה. כלומר, יצא ששילמתם 5% מס רכישה במקום 6%. לאחר שקיבלתם בפועל היתר בנייה חתום כנדרש, תוכלו להגיש בקשה לקבלת החזר מס רכישה. בנוסף לקבלת היתר בנייה בתקופה של פחות משנתיים, יש לעמוד בקריטריון אחד נוסף – לקרקע צריכה להיות תוכנית מגורים, הכוללת אפשרות בנייה של מינימום יחידת דיור אחת.

בנוסף חשוב לדעת, כי בעת שמשלמים מס רכישה על מגרש התשלום מתייחס לתשלום הכולל לרבות, הפיתוח שבוצע בקשר למגרש. במקרים רבים הפיתוח שבוצע עד למועד רכישת המגרש הינו חלקי בלבד. אם כך הדבר הרי שניתן לחסוך בשווי מס הרכישה שיש לשלם או שאם כבר שילמתם, ניתן לקבל החזר.

על מנת לדעת אם יש אפשרות לחיסכון במס הרכישה במקרה זה, יש לבדוק מהו אחוז הפיתוח בפועל. לשם כך פונים לחברה האמונה על ביצוע עבודות הפיתוח ומבקשים לקבל ממנה מסמך בכתב אודות אחוז הפיתוח שבוצע נכון ליום רכישת המגרש. ככל שאחוז הפיתוח פחות מ- 100% אזי ניתן לחסון במס הרכישה או אם זה שולם כבר, ניתן לקבל החזר על הסכום ששולם ביתר.

תכנון נכון של העסקה ותנאיה וידיעת חוקי המס הנוגעים יכול לחסוך לכם כסף רב ולהפוך את העסקה למשתלמת יותר. אתם מוזמנים לפנות למשרדנו על מנת שנעזור לכם למקסם את החיסכון בעסקה שתעשו.

 

תהליך קבלת החזר מס רכישה

על מנת לקבל החזר מס רכישה על קרקע, יש לגשת עם עותק של היתר הבנייה החתום, לצד המסמך המקורי, ללשכת מיסוי המקרקעין, אליה אתם שייכים, בהתאם לאזור בו נמצאת הקרקע. על פי רוב, תוך 30 יום יופקד לחשבון הבנק שלכם ההחזר. יש לציין, סכום ההחזר יכול להיות משמעותי מאוד, העולה על סך של 10,000 ₪. לכן, חשוב להוציא במהירות האפשרית היתר בנייה ולהציגו בלשכת מיסוי המקרקעין בהקדם. מומלץ להיעזר בעורך דין חיים פרטוש שיפעל בשמכם, להוצאת היתרי הבנייה ומימוש ההחזר.

 

שאלות ותשובות:

חוק מיסוי המקרקעין קובע שעל כל אדם, הרוכש נכסי מקרקעין, לשלם מס על מקרקעין לרבות, מס רכישה על קרקעות. רשות המיסים קבעה ופרסמה טבלאות חישוב תשלום מס רכישה, הן עבור דירות למגורים והן עבור קרקעות. טבלאות אלה קבועות ורשות המיסים מעדכנת אותן מעת לעת.
כדי לבצע תשלום מס רכישה על קרקע, יש להביא מספר מסמכים כמפורט להלן – מסמך המפרט את פרטי הקרקע שאתם רוכשים (גוש, חלקה וכו'), מסמך המציין את שווי הקרקע הנרכשת, מסמך המפרט את כל פרטי העסקה שתבצעו, מסמך מקצועי המעריך את שומת המס הצפויה עקב העסקה ופטור ממס רכישה במידה וקיים כזה.
בכדי להיות זכאים להחזר מס רכישה על קרקע, יש להוציא היתר בנייה בפחות מ- 24 חודשים, מרגע רכישת הקרקע. ההחזר יהיה בשיעור של 1% משווי העסקה והוא יוחזר לחשבון הבנק שלכם, לאחר שתתייצבו בלשכת מיסוי המקרקעין עם היתר הבנייה המקורי ועותק שלו ותגישו בקשה מסודרת לקבלת ההחזר.
ניתן לשלם מס רכישה על קרקע בסניף דואר, בכל סניף בנק (רצוי בסניף הבנק שלכם), במשרדי מיסוי המקרקעין ובאון ליין דרך אתר רשות המיסים בישראל. ניתן לבקש פריסה של מס הרכישה לקרקע, עד 6 תשלומים אולם, אין זה מומלץ מכיוון שעד שלא תשלימו את כל התשלומים, לא תוכלו לקבל אישור העברת זכויות בטאבו.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader