תפריט

מס שבח דירה יחידה

בשנת 2014 נכנסה לתוקפה רפורמה מרחיבה במס שבח והוגדרו מחדש, המצבים בהם ניתן לקבל פטור מתשלום מס זה. עד לביצוע הרפורמה, הפטור היה מאוד שכיח. בהתאם לתקנות המעודכנות, כל אדם המחזיק בנכס המוגדר כדירה יחידה מזכה, מקבל פטור מתשלום מס שבח, במידה והוא מחזיק בנכס לפחות 18 חודשים מיום הרכישה שלו. אנשים המחזיקים מספר נכסים, ישלמו מס שבח בחישוב לינארי, כלומר, ביטול הפטור שהיה על מכירה בכל ארבע שנים.

 

חישוב מס שבח

בטרם תעמידו את הנכס שלכם למכירה חשוב שתדעו, האם אתם תידרשו לשלם מס שבח. במידה ותמצאו שאכן עליכם לשלם מס זה, בצעו בדיקה, כיצד ניתן לחשב את מס השבח הנדרש לתשלום. לשירותכם עומד מחשבון מס שבח באתר רשות המיסים, באמצעותו ניתן לבצע חישוב של המס על העסקה אותה אתם עומדים לבצע. מחשבון מס שבח יחשב במקומכם את שיעור המס הצפוי לכם בגין עסקת המכר. כל מה שתידרשו לעשות הוא, להזין מספר נתונים חשובים המסייעים בחישוב המס: עלות רכישת הנכס, מועד רכישתו, האם ביצעתם הוצאות על שיפוץ וכמה, האם שילמתם דמי תיווך במכירה וכמה, פחת על הנכס ועוד. המחשבון יבצע חישוב מהיר, מיד לאחר הזרמת הנתונים על ידכם וכך, תוכלו לדעת איזה גובה תשלום מצפה לכם.

 

לאחר שמתבצעת עסקת המכר, עומדים לרשות המוכר 40 ימים מיום ביצוע העסקה, בכדי לדווח לרשות המיסים אודות הנכס שנמכר, סך התמורה שהתקבלה, הניכויים והתוספות שנלוו לעסקה, סכום המס לתשלום והגשת בקשה לקבלת פטור או הקלה כזאת או אחרת. הדיווח שלכם יועבר למחלקת מיסוי מקרקעין באמצעות טופס מס' 2990, אליו יש לצרף טופס 7002. לשני הטפסים חשוב לצרף גם אישורים שונים המהווים הוכחה לתשלומים והוצאות שהיו לכם על תשומות שונות. את המס לתשלום יש לשלם תוך 60 יום מיום ביצוע העסקה.

 

המקרים בהם ניתן לקבל פטור מתשלום מס שבח

למרות התיקון שבוצע בשנת 2014, בעקבותיו בוטלו מרבית הפטורים ממס שבח, קיימים עדין מספר מקרים בהם ניתן לקבל פטור מתשלום מס זה. התנאי הראשון לקבל פטור מתשלום מס שבח היא דירה יחידה מזכה. דירת מגורים מזכה הנה תנאי מקדים, המהווה בסיס קריטי לקבלת פטור ממס שבח. דירת מגורים מזכה, מוגדרת בחוק, כדירה שתהליך הבנייה שלה הושלם, היא נמצאת בבעלות פרטית או בחכירה של מינימום 25 שנים ומעלה ושימשה לפחות ב- 50% משטחה לטובת מגורים, בארבע השנים שקדמו למועד המכירה שלה. ישנם שני חריגים, מוזרים ביותר והם, בית כנסת וגני ילדים, הנחשבים כדירת מגורים מזכה למרות שאינם משמשים ומיועדים למגורים. במידה והנכס אותו אתם מוכרים מוגדר כדירת מגורים מזכה, עליכם למצא, מומלץ באמצעות איש מקצוע כדוגמת עורך הדין חיים פרטוש, המומחה למקרקעין ולמיסוי מקרקעין, את המסלול המדויק שיוביל אתכם לקבלת הפטור המיוחל. תכננו היטב את שיעור המס הצפוי לכם וקחו בחשבון מכירות שתבצעו אולי בעתיד.

 

פטור נוסף שניתן לקבל הוא בהתאם לתיקון שבוצע בשנת 2014 וקובע, מוכר דירה המחזיק בדירה לפחות 18 חודשים וזו דירתו היחידה, יזכה לקבל פטור ממס שבח. לפטור זה נוטים לקרא בשם – מס שבח דירה יחידה. גם אם לבעל הדירה ישנה אחזקה נוספת בנכס כלשהו אבל, לא יותר מ- 33 אחוזים משווי הנכס, הוא עדין יהיה זכאי לקבלת הפטור המלא ממס שבח. אדם המחזיק בדירת מגורים אותה קיבל מתוקף צו לקיום צוואה, יוכל לקבל פטור ממס שבח על מכירת דירה שניה אותה רכש בכספו.

 

החזר של מס שבח

כל אדם שביצע מכירה של נכס בנוי או קרקע, עשוי להיות זכאי לקבלת החזר מס שבח. רבים ממוכרי הנכסים והזכויות במקרקעין, לא היו מודעים ולא קיבלו את זכויות מס השבח המגיעים להם לרבות, החזר מס שבח. אנשים שביצעו עסקת מקרקעין בעבר או בהווה ולאחר חישוב, התגלה שהם שילמו מס שבח גבוה יותר ממה שהיו צריכים לשלם בפועל, זכאים לקבל החזר מס שבח. על מנת לבצע בדיקה באם הנכם זכאים לקבל החזר מס שבח, עליכם להיכנס לאתר רשות המיסים ולבצע בדיקה, על פי מספר תעודת הזהות שלכם. במידה ותמצאו שקיימת יתרת זכות לטובתכם, יהיה עליכם לבצע מספר פעולות, שאת הפירוט שלהם תקבלו באתר הרשות.

 

מס שבח דירה יחידה
מס שבח דירה יחידה

שאלות ותשובות:

לשירותכם עומד מחשבון מס שבח באתר רשות המיסים, באמצעותו ניתן לבצע חישוב של המס על העסקה אותה אתם עומדים לבצע. מחשבון מס שבח יחשב במקומכם את שיעור המס הצפוי לכם בגין עסקת המכר. כל שתידרשו לעשות הוא, להזין מספר נתונים חשובים המסייעים בחישוב המס: עלות רכישת הנכס, מועד רכישתו, האם ביצעתם הוצאות על שיפוץ וכמה, האם שילמתם דמי תיווך במכירה וכמה, פחת על הנכס ועוד.
לאחר שמתבצעת עסקת המכר, עומדים לרשות המוכר 40 ימים מיום ביצוע העסקה, בכדי לדווח לרשות המיסים אודות הנכס שנמכר, סך התמורה שהתקבלה, הניכויים והתוספות שנלוו לעסקה, סכום המס לתשלום והגשת בקשה לקבלת פטור או הקלה כזאת או אחרת. הדיווח שלכם יועבר למחלקת מיסוי מקרקעין באמצעות טופס מס' 2990, אליו יש לצרף טופס 7002. לשני הטפסים חשוב לצרף גם אישורים שונים המהווים הוכחה לתשלומים והוצאות שהיו לכם על תשומות שונות. את המס לתשלום יש לשלם תוך 60 יום מיום ביצוע העסקה.
מוכר דירה המחזיק בדירה לפחות 18 חודשים וזו דירתו היחידה, יזכה לקבל פטור ממס שבח. לפטור זה נוטים לקרא בשם – מס שבח דירה יחידה. גם אם לבעל הדירה ישנה אחזקה נוספת בנכס כלשהו אבל, לא יותר מ- 33 אחוזים משווי הנכס, הוא עדין יהיה זכאי לקבלת הפטור המלא ממס שבח.
כל אדם שביצע מכירה של נכס בנוי או קרקע, עשוי להיות זכאי לקבלת החזר מס שבח. רבים ממוכרי הנכסים והזכויות במקרקעין, לא היו מודעים ולא קיבלו את זכויות מס השבח המגיעים להם לרבות, החזר מס שבח. אנשים שביצעו עסקת מקרקעין בעבר או בהווה ולאחר חישוב, התגלה שהם שילמו מס שבח גבוה יותר ממה שהיו צריכים לשלם בפועל, זכאים לקבל החזר מס שבח.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader