תפריט

מס שבח דירה שניה בירושה

ככלל, לא ניתן ליהנות מפטור ממס שבח על דירה שנייה. זאת, גם כאשר מדובר בדירת מגורים מזכה. אולם הדברים שונים במקרים בהם הדירה התקבלה בירושה. במצבים שכאלו, ניתן יהיה ליהנות מפטור ממס שבח על אף שהדירה היא דירתו השנייה של המוכר. מהם התנאים לפטור ממס שבח לדירה שניה שהתקבלה בירושה? מי יכול ליהנות מפטור זה? המשיכו לקרוא ומצאו את כל התשובות.

 

פטור ממס שבח לדירת מגורים מזכה

סעיף 6 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי על מוכרי מקרקעין בישראל לשלם מס שבח. מס השבח ישולם על הרווח הנקי של המוכר בעסקה, בשיעור של 25%. עם זאת, במצבים מסוימים, המוכר יוכל ליהנות מפטור ממס שבח. אחד מהמצבים הללו הוא שהדירה מוגדרת כדירת מגורים מזכה והיא דירתו היחידה של המוכר.

 

מתי דירה נחשבת לדירת מגורים מזכה

דירה נחשבת לדירת מגורים מזכה כאשר היא מקיימת לפחות אחד משני התנאים הבאים:

  • הדירה שימשה למגורים ב-4 השנים הקודמות למכירתה
  • הדירה שימשה למגורים ב-80% מהזמן של השבח

 

לעניין זה, גם דירה ששימשה לצרכי חינוך דוגמת גן או פעוטון או לשירותי דת דוגמת בית כנסת, תיחשב לדירה ששימשה למגורים ומקיימת את תנאי הפטור. על כן, אף אם בבעלותכם נכס המשמש כבית כנסת או כגן ילדים, תוכלו ליהנות מפטור ממס שבח לדירת מגורים מזכה. חשוב להבין כי במציאות, התנאים יכולים להיות מסובכים ולא ברורים ועל כן בכל מקרה ומקרה יש להסתייע בשירותיו של עורך דין מקרקעין אשר ייעץ לכם כיצד לפעול במקרה.

 

מתי דירת מגורים מזכה פטורה ממס שבח

הפטור ממס שבח על מכירת דירת מגורים מזכה יינתן רק למי שאין בבעלותו דירה נוספת. בנוסף, על המוכר להיות הבעלים של הדירה במשך 18 החודשים שקדמו למכירתה, לכל הפחות. זאת ועוד, מי שמכר דירה אחרת בפטור ממס שבח ב-18 החודשים שקדמו לעסקה, לא יזכה לפטור פעם נוספת. אם כן, ארבעת התנאים לפטור הם:

  1. הדירה היא דירת מגורים מזכה
  2. אין בבעלות המוכר דירה נוספת
  3. המוכר היה בעלי הדירה במשך 18 החודשים שקדמו למכירה
  4. המוכר לא מכר דירה אחרת בפטור ממס שבח ב-18 החודשים האחרונים

 

מס שבח דירה שניה בירושה – התנאים לפטור ממס

כאמור, התנאי המרכזי ביותר לפטור ממס שבח לדירת מגורים מזכה הוא שהדירה תהיה דירתו היחידה של המוכר. מוכר אשר בבעלותו דירות נוספות – לא יוכל ליהנות מפטור ממס שבח. לכלל זה חריגים מסוימים, כאשר המרכזי בהם הוא חריג הירושות – כאשר מדובר במס שבח לדירה שניה שהתקבלה בירושה, ניתן יהיה ליהנות מפטור ממס לדירת מגורים מזכה אף אם למוכר נכסים נוספים בבעלותו.

 

פטור ממס שבח לדירה שניה בירושה

סעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי מוכר דירת מגורים מזכה יהיה פטור ממס שבח, אם הדירה התקבלה בירושה והיא עומדת בכלל התנאים הנוספים הקבועים בסעיף. זאת, אף אם בבעלותו של המוכר דירות נוספות.

זהו מקרה חריג, אם כן, בו המוכר יוכל ליהנות מפטור ממס שבח לדירת מגורים מזכה, אף אם הדירה הנמכרת אינה דירתו היחידה. אולם כזכור, ניתן יהיה לנצל את הפטור רק אם המכירה עומדת בתנאים הנוספים הקובעים בסעיף. תנאים אלו יפורטו להלן.

 

התנאים לפטור ממס שבח – דירה שניה בירושה

מוכר דירת מגורים מזכה שהתקבלה בירושה ייהנה מפטור ממס שבח, בתנאי שהמכירה עומדת בכל התנאים הבאים:

1. הדירה התקבלה בירושה, והיורש הוא בן/בת הזוג, צאצאו או נשוי לצאצא של המוריש

  • אם היורש אינו אחד מאלה, הוא לא יוכל ליהנות מהפטור ממס שבח

2. הדירה הייתה דירתו היחידה של המוריש קודם מותו

  • במידה שהיו למוריש דירות נוספות קודם מותו, היורש המוכר את הדירה לא יוכל למכור את הדירה בפטור ממס שבח

3. אילו המוריש היה מוכר את הדירה הוא היה נהנה מפטור ממס שבח

  • במידה שהמוריש עצמו היה מנוע מלמכור את הדירה בפטור ממס שבח, גם היורש לא יוכל לנצל את הפטור.

 

פטור ממס שבח לדירה שניה בירושה – טעמי הפטור

חשוב להבין מדוע היורש יכול ליהנות מפטור ממס שבח, על אף שמדובר בדירה שניה של המוכר. הסיבה לכך – פשוטה. היורש נתפס כזרוע הארוכה של המוריש, ועל כן, אם המוריש היה נהנה מהפטור אילו הוא מכר את הדירה, גם היורש יוכל לנצל פטור זה.

אם כן, מתבקש לשאול מדוע הפטור אינו מוענק לכל יורש, אלא רק לבן זוגו או לצאצאו של המוריש. התשובה היא שהמחוקק רצה למנוע מצב של הברחת נכסים ולכן הגביל את הפטור רק לבני משפחתו הקרובה של המוריש. אחרת, היה עלול להיווצר מצב בו אנשים היו מורישים נכסים לצדדים שלישיים כדי להיפטר מתשלום מס רכישה.

 

משרד עו"ד חיים פרטוש

מוכרים דירה שנייה שהתקבלה בירושה? מעוניינים ליהנות מהפטור ממס שבח על דירה שהתקבלה בירושה? פנו אל עו"ד חיים פרטוש ותהנו משירותים מהשורה הראשונה בתחום. עו"ד פרטוש הינו עו"ד וותיק ומנוסה, המתמחה בדיני מקרקעין בכלל ובדיני מיסוי מקרקעין בפרט. אצל עו"ד פרטוש, תהנו משירותי ONE STOP SHOP. קבעו פגישת ייעוץ ראשונית במשרד, והצטרפו לשורה ארוכה של לקוחות מרוצים שכבר נהנו משירותיו של עו"ד פרטוש.

מס שבח דירה שניה בירושה
מס שבח דירה שניה בירושה

 

שאלות ותשובות:

ככלל, חלה חובת תשלום מס שבח על כל עסקה במקרקעין. חובה זו חלה אף על מכירת דירה שהתקבלה בירושה. אולם בנסיבות מסוימות, מכירת דירה שהתקבלה בירושה תוכל להיות פטורה ממס שבח. כדי שהמכירה תהיה פטורה ממס, עליה לעמוד בתנאים הבאים: 1. הדירה היא דירת מגורים מזכה 2. הדירה התקבלה בירושה, והיורש הוא בן/בת הזוג, צאצאו או נשוי לצאצא של המוריש 3. הדירה הייתה דירת המגורים היחידה של המוריש קודם מותו 4. אילו המוריש היה מוכר את הדירה הוא היה נהנה מפטור ממס שבח
כדי ליהנות מהפטור ממס שבח, על הדירה להיות דירת מגורים מזכה. המשמעות היא שעליה לשמש למגורים, אולם גם שימוש חינוכי דוגמת גן ילדים או שימוש דתי דוגמת בית כנסת. כמו כן, עליה להיות דירתו היחידה של המוריש קודם מותו, כך שסביר שהיא שימשה אותו למגורים.
חוק מיסוי מקרקעין קובע כי הורשה אינה אירוע מס. זאת, מכיוון שהיורש נתפס כזרוע הארוכה של המוריש. על כן, היורש לא צריך לשלם מס רכישה בעת קבלת הדירה. 
בחרו בשירותיו של עו"ד המתמחה במיסוי מקרקעין. אל תתפשרו על המקצוענות של עורך הדין, כמו גם על יחסי האנוש שלו. רצוי לבחור בעו"ד העובד בשיטת ONE STOP SHOP. כך, תחסכו לעצמכם זמן ומשאבים מיותרים. אצל עו"ד חיים פרטוש תוכלו ליהנות מכל האמור.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader