תפריט

מס שבח ירושה

האם ניתן לקבל פטור מתשלום מס שבח, כאשר מבצעים מכירת דירה שהתקבלה בירושה? באילו תנאים תיחשב דירה שנתקבלה בירושה לנכס נוסף שיגרור את היורש לאירוע מס משמעותי, ביום שיבקש לרכוש לעצמו דירה חדשה נוספת? האם ניתן לעשות משהו בטרם תנחלו דירה בירושה, על מנת למנוע אירוע מס 

גדול ? 

 

שלושה תנאים לקבלת פטור ממס שבח ירושה

נכון לרגע זה, קיימים בחוק, שלושה תנאים עיקריים, בהם ניתן לקבל פטור מתשלום מס שבח ירושה. התנאים הנם בכפוף לסעיף 49 ב' (5) בחוק:

  • כאשר היורש הוא בן זוג של המוריש, כאשר היורש הנו צאצא של המוריש לרבות, נכדים, כאשר היורש הנו בן הזוג של צאצא המוריש.
  • כאשר המוריש, בטרם פטירתו, היה הבעלים של דירה אחת בלבד. חשוב לדעת, במידה ולמוריש הייתה, ולו זכות קטנה (פחות מ- 30 אחוזים מהנכס), בנכס נוסף, היורש לא יהיה זכאי לקבלת פטור ממס שבח.
  • כאשר מחשבים את החישוב הבא – במידה והמוריש היה עדין בחיים והיה מבקש למכור את הדירה שלו, האם היה מקבל פטור ממס שבח? במידה וכן, גם היורש יהיה זכאי לקבלת הפטור.

כדאי לדעת – ההמלצה הגורפת הנה, להשתמש בפטור המוריש כאשר מוכרים דירת ירושה, לפני שמנסים להפעיל כל סיכוי לפטור מסוג אחר. זה הסיכוי הגדול ביותר הקיים לקבלת פטור מס שבח ירושה.

 

מכירה של דירת ירושה בין אחים יורשים

מכירה של דירת ירושה בין שנים, או יותר, אחים יורשים, בינם לבין עצמם, תיחשב כמו מכירה של היורשים כגוף אחד, לכל צד ג'. על מנת להיות זכאים לפטור ממס שבח, יידרשו היורשים לעמוד באחד מהתנאים הרשומים בפסקה הקודמת. תשלום מס רכישה יקבע גם הוא בהתאם לתנאי החובה לפטור ממס רכישה למשל, כשמדובר בדירת מגורים יחידה ובהתאם למדרגות המס הקבועות בחוק מיסוי המקרקעין. לא קיימת שלילה אוטומטית של פטור מוריש, במקרה של מכירת דירת ירושה, מיורש אחד ליורש שני.

טיפ חשוב – במקרים בהם העיזבון כולל נכסי נדל"ן וכספים נזילים, מומלץ, במקום לבצע מכירת דירה בין יורשים, שעשויה לחייב בתשלומי מס, עדיף להכין הסכם חלוקה של העיזבון הכולל בין היורשים, באמצעות עורך דין. הדבר יחסוך ליורשים תשלומי מס רכישה ומס שבח בצורה חד משמעית.

 

תכנון מס מקדים על ידי המוריש העתידי

היות ואחד התנאים למכירת דירת ירושה, בין היורשים, בהתאם לפטור המוסבר היטב בסעיף 49 ב' (5) – "פטור מוריש ממס שבח", הוא היותה של הדירה שתועבר בנחלה, דירה יחידה של המוריש בימי חייו. חשוב, במידה ולמוריש העתידי שני נכסים, אחד גדול ויקר והשני קטן ויקר הרבה פחות, שהמוריש יעביר את הנכס הזול יותר, המשמש אולי להשקעה, על שם יורשיו העתידיים עוד בימי חייו ויישאר רק עם נכס המגורים הגדול והיקר. נכס זה, כנכס יחיד, יוכל לעבור לידי היורשים הטבעיים ולהימכר על ידם ללא תשלום מס שבח, בהתאם לסעיף 49 ב' (5).

במקרים בהם מדובר בשלושה יורשים ומעלה, סביר להניח שעד שליש מהזכויות בנכס, בהם יחזיק כל יורש, לא יטרפדו עסקת מכר של הדירה היחידה, תוך קבלת פטור מלא מתשלום מס שבח ורכישה של דירה אחרת, בחישוב תשלום מס רכישה מופחת, בהתאם למדרגות המס הנהוגות.

 

כיצד ניתן להימנע ממס שבח למרות שעל פניו, נראה שיש לשלמו?

הנה טיפ חשוב, היכול לסייע לכם להימנע מתשלום מס שבח, במצב בו, על פניו, עליכם דווקא לשלמו. במידה ויורש מסוים מתכוון לבצע מכירה של דירתו היחידה והפטורה מתשלום מס שבח, ולאחר מכן, הוא מעונין לרכוש דירה אחרת, בהתאם למדרגות מס רכישה מופחתות של דירה יחידה, מומלץ לו שימתין עם ההוצאה של צו הירושה, או צו קיום צוואה, עד לאחר שיבצע את המכירה והרכישה. דבר זה יסדר לו פטור מלא מתשלום מס שבח במהלך מכירת הדירה שלו ובנוסף, הוא ישלם מס רכישה מופחת עבור הדירה החדשה.

 

עורך דין מקרקעין

כפי שיכולתם להבין מהפסקה הקודמת, איש מקצוע, יוכל לייעץ לכם ולחסוך לכם כסף רב. האיש הנכון לכם הוא, עורך דין מקרקעין. עורך דין חיים פרטוש, הנו עורך דין מקרקעין מנוסה ומיומן והוא יוכל ללוות אתכם משלב קבלת דירת הירושה ועד ביצוע עסקאות מקרקעין לאחר מכן.

שאלות ותשובות:

תנאי ראשון – על היורש להיות בן זוג של המוריש או, צאצא של המוריש לרבות, נכדו, או כאשר היורש הנו בן הזוג של צאצא המוריש. תנאי שני – כאשר המוריש, בטרם הלך לעולמו, היה הבעלים של דירה אחת בלבד. תנאי שלישי – במידה והמוריש היה עדין בחיים והיה מבקש למכור את הדירה שלו, האם היה מקבל פטור ממס שבח? במידה וכן, גם היורש יהיה זכאי לקבלת הפטור.
תכנון מס מקדים יאפשר לכם לבצע פעולות העשויות לחסוך לכם כספים רבים. למשל, במידה והמוריש הוריש לכם שני נכסים, אחד גדול ויקר והשני, קטן וזול יותר המשמש להשקעה, מומלץ למוריש, להעביר את הנכס הזול יותר, על שם יורשיו העתידיים, עוד בימי חייו ולהישאר רק עם נכס המגורים הגדול והיקר. פעולה זו תמנע מהיורשים אירוע מס שבח.
התשובה היא בהחלט כן! דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות הכנת הסכם חלוקת עיזבון בין היורשים. הסכם זה עשוי בהחלט למנוע מהיורשים את הצורך לשלם מס שבח.
אתם זקוקים לעורך דין מקרקעין מנוסה ומיומן. עורך דין מקרקעין מכיר היטב את כל תנאי מיסוי המקרקעין וידע לתת לכם את ההמלצות הטובות ביותר, שיחסכו לכם סכומי כסף משמעותיים. אתם תקבלו ליווי מקצועי שיספק לכם ביטחון, לאורך כל הדרך.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader