תפריט

פטור ממס רכישה

מס רכישה מוגדר בסעיף 9 א' לחוק מיסוי המקרקעין בצורה הבאה: "במכירת זכות במקרקעין יהא הרוכש חייב במס רכישת מקרקעין (להלן – מס הרכישה). מס הרכישה יהיה בשיעור משווי המכירה, או בסכום קבוע, לפי סוג המכירה או המקרקעין, הכל כפי שיקבע שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת, ובלבד שלגבי מכירת זכות במקרקעין, לרוכש הנמנה עם קבוצת רכישה, לגבי נכס שאינו דירת מגורים, יהא שווי המכירה – שווי המכירה של הנכס הבנוי שאינו דירת מגורים".  

 

מה ההבדל בין מס רכישה למס שבח?

מס רכישה, בניגוד למס שבח, הקשור לעלייה בשווי הנכס בזמן המכירה שלו, הוא מס שאינו מקושר, בשום צורה, לרווח או להכנסה אלא, לשווי הנכס כלומר, למחיר המכירה שלו, בהתאם לשיעור מינימום שקיים בתנאי מס הרכישה. חישוב תשלום מס רכישה מתבצע באמצעות מדרגות המס אותן קבעה מדינת ישראל והן מתעדכנות מעת לעת. יש לציין, אדם הרוכש דירה וזו דירתו היחידה, יקבל פטור מתשלום מס רכישה, עד לתקרה המוגדרת בחוק. מדרגות המס מייצרות נוסחת עבודה הקובעת, ככל שעסקת המקרקעין יקרה יותר, כך תשלום מס הרכישה יהיה גבוה יותר.

 

מס רכישה על דירה שנייה ומעלה

קבלת פטור ממס רכישה על דירה שנייה בניגוד למס שבח על דירה שנייה, אפשרי אולם, הוא שכיח הרבה פחות. מס רכישה על דירה שניה ומעלה הנו יקר יותר כלומר, שיעור המס גבוה יותר עבור אדם המבצע רכישה של דירה ויש לו בבעלותו נכס נוסף למגורים. מדוע זה כך, על מנת למנוע הצפה של שוק הנדל"ן במשקיעי נדל"ן ולייצר איזון במחירי הדיור בישראל. יש מי שיאמרו שהדבר לא ממש משיג את המטרה ומחירי הדירות בישראל גבוהים עד מאוד. בניגוד למדרגות המס הנהוגות במס רכישה על דירות למגורים, מס הרכישה עבור נכסים שייעודם הוא למשרדים, שטחי מסחר שונים ומגרשים, הנו קבוע.

 

אם יש מס רכישה יש גם פטור ממס רכישה

נתחיל מהקלות ופטורים הנחשבים לחריגים:

 

  • הקלה בתשלום מס רכישה או פטור ממס רכישה לקהילת הנכים בישראל – בהתאם לסעיף 11 לתקנות מס הרכישה, נכה או כל אדם בעל מום המוגדר כנכה, יהיה זכאי לקבל הקלה בתשלום מס הרכישה, עבור רכישת דירה למגורים בלבד. ברכישת דירת מגורים בסכום שלא יעבור את 2.5 מיליון השקלים, יקבל האזרח הנכה פטור מלא מתשלום מס הרכישה, עד למדרגת המס הראשונה, בגין הסכום שנותר ועד לסכום המלא של שווי הדירה. על הפרש זה, יידרש האזרח הנכה לשלם שיעור מס רכישה בגובה של 0.5%. קהילת הנכים המקבלת, על פי חוק, את הפטור כוללת: נכים בעלי 100% נכות לכל החיים, נכים בעלי דרגת נכות של 90% בעקבות צבירת נכויות, נכים שנקבעה עבורם אי יכולת השתכרות, בהתאם לנהלי המוסד לביטוח לאומי בשיעור של 75% לכל החיים, נכים להם נקטעה יד או רגל ונחשבים משותקים, נכים בעלי שיעור נכות של לפחות 50% עקב תאונת דרכים, לכל החיים ועוד.
  • הקלות למשפחות שכולות – בני משפחות שכולות שאבדו את יקיריהם במלחמות ישראל ובפעולות איבה, זכאים להטבה בתשלום מס רכישה, בדומה להטבה אותה מקבלת קהילת הנכים בישראל. גם שאריו של הנפגע זכאים לקבל את אותן הקלות על פי החוק. זכאות זו, ניתנת למימוש פעמים בלבד.
  • הקלות לעולים חדשים ותושבים חוזרים – עולים חדשים ותושבים חוזרים זכאים לתשלום מס רכישה מופחת בשיעור של 0.5% עד לתקרת סכום בגובה של 1,842,155 ₪. במידה ושווי הנכס גבוה יותר, ישולם מס רכישה על ההפרש בשיעור של 5%.
  • העברת נכס בתהליך גירושין – במקרה זה אין מדובר כלל, מבחינת החוק הישראלי, בעסקת מקרקעין. אי לכך, לא חל עליה מס רכישה. אולם, וודאו שבהסכם הגירושין שלכם קיים סעיף העוסק בנושא באופן ברור שלא ניתן לפרשנות.

 

מס רכישה דירה ראשונה

מדרגות מס הרכישה מתחילות ממדרגת מס בערך של 0%, המהווה פטור ממס רכישה. על פי רוב, נמצא פטור זה ברכישת דירה ראשונה, עד לתקרת מחיר מסוימת. מדרגת המס השנייה, עבור רכישת דירה ראשונה הנה 3.5% והמדרגה השלישית עומדת על שיעור מס של 5%. מדרגת המס הרביעית נמצאת על 8% והמדרגה החמישית והאחרונה הנה בשיעור של 10%. יש לציין, מדרגות מס הרכישה מתעדכנות אחת לשנה. על מנת למקסם פטור במידה ומגיע, חשוב לקבל ליווי של משרד עו"ד חיים פרטוש, מומחה למקרקעין ולמיסוי מקרקעין.

 

שאלות ותשובות:

מס הרכישה נגבה בעבור רכישת דירה והוא נקבע בהתאם למדרגות מס שהוגדרו מראש, על ידי משרד האוצר הישראלי. שיעור מס הרכישה עולה בהתאם לגובה עסקת המקרקעין ובהתאם למספר הנכסים למגורים, הנמצאים ברשותו של הרוכש. ככל שאדם מחזיק יותר דירות למגורים, כך יהיה עליו לשלם שיעור מס רכישה יותר גבוה.
מס רכישה, בניגוד למס שבח, הקשור לעלייה בשווי הנכס בזמן המכירה שלו, הוא מס שאינו מקושר, בשום צורה, לרווח או להכנסה אלא, לשווי הנכס כלומר, למחיר המכירה שלו, בהתאם לשיעור מינימום שקיים בתנאי מס הרכישה. חישוב תשלום מס רכישה מתבצע באמצעות מדרגות המס אותן קבעה מדינת ישראל והן מתעדכנות מעת לעת.
פטור ראשון מקבל אדם הרוכש את הנכס היחיד שיהיה ברשותו ועד לתקרת מחיר הנהוגה בדיני מס הרכישה. על ההפרש, ישלם האיש 3.5% בלבד. הקלות ופטורים נוספים ניתנים לקהילת הנכים בישראל, לעולים חדשים, לתושבים חוזרים, ליורשי דירה בתנאים מסוימים, וגרוש המקבל את דירת המגורים בהתאם לתנאי הסכם הגירושין.
קהילת הנכסים בישראל וקהילת העולים החדשים נהנות מהקלות בתשלום מס הרכישה כדלקמן – פטור מלא עד לתקרת ערך מסוימת ולאחריה, תשלום של 0.5% בלבד על ההפרש.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader