תפריט

פריסת מס שבח

עסקאות מקרקעין הן עסקאות בסכומי כסף גבוהים מאוד, לפחות מיליון שקלים ולכן, אחד הדברים שיש לקחת בחשבון, מבעוד מועד, הוא נושא המיסוי של העסקה. עסקאות מכר מקרקעין עלולות לייצר אירועי מס כבדים שחובה להבין אותם מראש, מכיוון שמדובר בסכומים שיכולים להוות את ההבדל בין ביצוע עסקה לביטולה. שני סוגים עיקריים של מיסים ממתינים לכם בדרך לעסקת המקרקעין: מס רכישה ומס שבח. את מס השבח ניתן לפרוס לתשלומים אולם, על מנת שזה יקרה, עליכם להיות מגובים בעורך דין המתמחה במקרקעין שידע לדרוש ממיסוי המקרקעין את הפריסה המיטיבה עבורכם. 

 

מצאו עורך דין המכיר היטב את מגוון היבטי המיסוי במקרקעין

אם תשאלו אנשי מקצוע מתחום המקרקעין על היתרונות שיכולים להיות בחישובי מס השבח, הם יובילו אתכם מיד לנושא אחד מרכזי, המשפיע על תשלום המס. מדובר בכך שאם שיעור המס השולי שלכם (במידה ואתם מוכרים נכס), אותו עליכם לשלם כנגד ההכנסות שלכם, קטן ממדרגת המס הגבוהה ביותר וגילכם מעל 60, פריסת תשלום מס השבח תסייע לכם מאוד בתשלום מס זה. מה שעומד מאחורי שיקול זה הינו, החוק, הקובע שעד גיל 60 תשלמו שיעור מס שבח בגובה 30% ואחרי גיל 60 אתם תשלמו רק 10%. סעיף 48 לחוק אף קובע, רק אדם שהגיש דוחות מס כפי שדורש החוק, יהיה זכאי לקבל פריסה של תשלומי מס השבח שלו, בעבור עסקת מקרקעין. הגשת הדוחות מהווה הוכחה לצורך שלכם בפריסת מס השבח. מוכר המבקש לבצע פריסה של מס שבח יתבקש להציג בפני מנהל מיסוי המקרקעין, את כל המסמכים שבידיו, המעידים על כך שהגיש את הדוחות האמורים (דוחות שנתיים), בהתאם לדרישת החוק בישראל ולהנחיות פקיד השומה.

 

סעיף המחץ

סעיף 48 לחוק מיסוי המקרקעין קובע, כל מוכר יכול לבקש פריסה של תשלומי מס השבח החלים עליו, כתוצאה מביצוע עסקת מקרקעין. סעיף זה נולד מתוך הרצון של המחוקק להקל על אלה הנדרשים לשלם את מס השבח, היכול להגיע לסכומי כסף גבוהים מאוד של כמה עשרות אלפי שקלים ואף יותר מכך. ההיגיון שעומד מאחורי סעיף 48 ורצון המחוקק לסייע לאזרח במקרה זה הנו, שנכס מגורים, נמצא על פי רוב, שנים רבות בידי בעליו ולכן, ניתן לאפשר פריסה של 48 תשלומים שווים שמסתיימים בשנת המכירה של הנכס.

 

אזרחים הנחשבים ללא "רגילים" מבחינת המדינה וזכאים בכל זאת לפריסת מס שבח

המחוקק קבע מספר מקרים יוצאי דופן, בהם אזרחים הנחשבים לאזרחים לא "רגילים", יכולים גם כן לקבל פריסה של תשלום מס שבח. בואו נדבר עליהם רגע –

  • תושבי חוץ – אנשים בעלי אזרחות ישראלית, שמסיבות כאלה ואחרות חיים מחוץ למדינה, זכאים גם הם לקבל פריסה של תשלום מס שבח בגין ביצוע עסקת מקרקעין. אולם, עליהם לעמוד באותם נתונים אותם קבע המחוקק לאזרחי המדינה החיים בה ואותם ציינו קודם לכן. לאזרחים אלה תתבצע הפריסה באמצעות משרדי מס ההכנסה ולא באמצעות משרדי מיסוי המקרקעין. קביעה זו של החוק מסונכרנת עם חוקים בנושא זה, הנהוגים במדינות אחרות בעולם המערבי.
  • יורשים – אנשים שנחלו נכס מקרקעין מאדם קרוב שהלך לעולמו, יהיו זכאים, על פי רוב, לפריסת מס שבח. הדבר נכון למצב בו מספר יורשים, שהינם קרובי משפחה, מבקשים, למען בריאותם הנפשית, למכור את הנכס ולא להישאר בשותפות עסקית שכזאת. היורשים מדווחים על המכירה למיסוי המקרקעין, כעסקה אחת, שבה כל יורש מקבל נתח מסוים משווי הנכס, בהתאם לצו הירושה. כתוצאה מכך מצטברים תשלומי מס עודפים אל מול רשויות המס, אותם ניתן, בדיעבד, לבקש חזרה.
  • קהילת הנכים –חוק מיסוי מקרקעין מתייחס גם לקהילת הנכים בישראל וקובע הטבות, כאלה ואחרות, לקהילה זו. נכים מוגדרים בחוק כאנשים הסובלים ממוגבלויות כגון: עיוורון, קטועי גפיים, חרשים וכו'. עורך דין המיומן בנושאי מקרקעין לרבות, נושאי מיסוי מקרקעין, כגון עו"ד חיים פרטוש, מומחה למקרקעין, ידע להשיג עבור לקוח נכה, פריסה של תשלום מס שבח ואולי בנוסף, הטבת מס אחרת הקשורה לעניין הנכות.

 

כיצד ניתן להגיש בקשה לפריסה של תשלום מס שבח?

בהתאם להוראות רשות מיסוי מקרקעין, הגשת בקשה לפריסה של מס שבח מתבצעת במשרדי מיסוי מקרקעין. הביאו אתכם את הדוחות השנתיים, חתומים על ידי פקיד השומה ובקשו את הפריסה באמצעות טופס 7003. מלאו את הטופס בעזרת עורך הדין שלכם.

 

שאלות ותשובות בנושא פריסת מס שבח

עורך דין המתמחה במקרקעין ומכיר היטב את כל היבטי המיסוי של עסקאות מקרקעין, עשוי לחסוך לכם אלפי שקלים בזכות הידע שלו והעובדה שהוא מעודכן בכל שינוי ותקנה חדשים בחוקים הקיימים. בנוסף, הגשת בקשה לפריסה של מס שבח, המתבצעת על ידי עורך דין מומחה, יש לה סיכוי מצוין לקבל אישור ופריסה. 

סעיף 48 לחוק המקרקעין קובע שכל אדם יוכל לבקש בקשה לפריסה של תשלום מס השבח. על מנת להגיש בקשה כזאת יש להגיע למשרדי מיסוי מקרקעין, למלא טופס בקשה (7003), לצרף דוחות שנתיים למס הכנסה, חתומים על ידי פקיד שומה וכל מסמך המעיד על מצבו הכלכלי של המבקש ומדוע הוא זקוק לפריסה. 

קהילת הנכים בישראל מקבלת הטבות מס שונות, בתחומי חיים מגוונים. בכל הקשור למיסוי מקרקעין, כל אדם נכה, יכול להגיש בקשה לפריסה של תשלום מס שבח ולקבל אישור בצורה יחסית קלה. אדם נכה הינו אדם הסובל ממוגבלות פיזית כגון: עיוורון, חירשות, או אדם על כיסא גלגלים וכו'. 

מדובר בסוגיה מעט שונה ולכן, על היורשים להצהיר על כוונת המכירה למיסוי מקרקעין ולדווח עליה, לאחר ביצועה, כעסקה אחת. כל יורש יקבל נתח כספי בהתאם להנחיות צו הירושה. על פי רוב, יצטברו עודפי תשלומי מס, אותם ניתן לקבל חזרה מרשויות המס. 

 

פריסת מס שבח
פריסת מס שבח

שאלות ותשובות:

מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader