תפריט

קניית נכס מסחרי

במידה ואתם מעוניינים לבצע קניית נכס מסחרי, עליכם לדעת שעסקאות בהן רוכשים משרדים, חנות, או מפעל, אינן עסקאות קלות לביצוע. על אחת כמה וכמה, נכונים הדברים, כאשר מדובר בעסקה של קניית נכס מסחרי מניב להשקעה. רכישה מסוג זה לוקחת זמן והיא הרבה יותר מורכבת ומסובכת מעסקה לרכישה של דירת מגורים. אבל, במידה ובחרתם נכס נכון וסיימתם את כל הפרוצדורה של קניית הנכס בהצלחה, אתם עשויים ליהנות מתשואות יפות בהרבה ממה שיכולה להניב השקעה בדירה מניבה. עסקאות של מקרקעין למסחר, דורשות ידע המאפשר לבצע ניהול סיכונים שקול ומדויק ועריכת הסכמים משפטיים חזקים וטובים. אי לכך, אתם צריכים עורך דין מקרקעין מנוסה ומיומן. 

 

ניהול זכויות הקניין

תחת הכותרת ניהול זכויות הקניין נמצא שורה ארוכה של מבחנים ובדיקות שיש לבצע. מטרת הבדיקות והמבחנים הללו היא, כיסוי מערך כל ההיבטים המשפטיים של הזכויות, החזקה בנכס וסוג השימוש שאמור להתבצע בנכס המסחרי. מדובר בתהליך שבו תקבעו באם יש או אין עסקה. נכסים מסחריים, על פי רוב, מוחזקים על ידי מספר אנשים ולא בעלים אחד ויחיד. אי לכך, חשוב לוודא מראש, מי רשום כבעלים של הנכס וכמה בעלים קיימים לנכס זה. מומלץ לברר גם מה רמת האחזקה של כל שותף בנכס, בהתאם לרישום הזכויות במקרקעין. מומלץ לא להסתמך על נסח טאבו קלאסי ולהוציא נסח מעודכן. יש לציין, נכסים רבים במדינת ישראל נמצאים על קרקע השייכת לרשות מקרקעי ישראל. בדקו כמה זמן נותר עד שתסתיים תקופת החכירה, כדי להימנע מדרישת תשלום גבוה בסיום תקופה זו, בעקבות בקשת הארכה.

 

בדיקת המחזיק הנוכחי בנכס וזכויותיו

חשוב מאוד לבחון מי האדם הרשום כמחזיק בנכס ובאלו תנאים הוא מחזיק בו. בדקו את הזכויות שרכש במהלך התקופה, זכויות שנקנו או נטמעו עם הזמן. עקבו אחר תשלומים המשולמים עדין, את האפשרות להאריך את זמן השימוש בנכס וכו'. חשוב שתוכלו לעיין בהסכם שנחתם בין המוכר לבין האדם שמכר לו את הנכס בעבר. במקרים מסוימים אתם תגלו שקיימים חובות על הנכס, אם בתשלומי אגרה לרשות המקומית ואם לכל נושה אחר, מוסדי או פרטי. כל נכס מסחרי מוגדר לשימוש מסוים ולכן, בדקו היטב מהם השימושים המותרים לנכס שאתם רוצים בו ושהדברים תואמים את הצרכים והרצונות שלכם.

 

היבטי המיסוי בקניית נכס מסחרי

מבחינה משפטית לא קיים הבדל בין רכישת נכס מסחרי ורכישת נכס למגורים. אולם, בכל הקשור להיבטי המיסוי, קיים גם קיים הבדל. על פי רוב, פטורים הנהוגים בקניית נכס למגורים, אינם רלוונטיים לעסקאות של נכסים מסחריים. אי לכך, בטרם תבצעו עסקה, עשו את כל ההכנות המשפטיות לקראת קניית הנכס, בצעו תכנון מס כראוי וכל זאת, במטרה להרכיב את העסקה הטובה והמשתלמת ביותר שניתן. חשוב לדעת, רמת המיסוי משתנה בהתאם לזהות המוכר כלומר, האם מדובר באדם פרטי, חברה או עוסק מורשה.

 

המיסים איתם יש להתמודד בקניית נכס מסחרי

  • מס רכישה – מס רכישה על נכס מסחרי הוא קבוע ועומד על 6% משווי הנכס.
  • תשלום מס ערך מוסף – המע"מ בישראל עומד על 17%. במידה והקונה הנו עוסק מורשה או חברה בע"מ, הוא יכול לבקש לקבל החזר על המע"מ ששלים בעסקה.
  • מס הכנסה – אתם תדרשו לשלם מס הכנסה בעבור ההכנסות שיתקבלו מהנכס. בניגוד למה שקורה עם דירת מגורים, שהכנסותיה פטורות מתשלום מס הכנסה, עד לתקרה הקבועה בחוק, על נכס מסחרי תחויבו במס. גם במקרה זה סטטוס הקונה (עוסק מורשה או חברה), ישנה את גובה המס שיש לשלם.
  • תשלום מס שבח – מדובר על ההפרש בין מחיר הרכישה של הנכס, לבין מחיר המכירה שלו. ישנה אפשרות לקזז חלק מהתשלום באמצעות חישוב ההוצאות המוכרות שביצעתם בנכס כגון: שיפוץ, מס רכישה, שכר טרחה לעורך דין, שמאות ועוד.

 

האפשרות להשביח נכס מסחרי

השבחת נכס מסחרי מטרתה למקסם את ההכנסות משכר הדירה על השהות בנכס. השבחת נכס מסחרי מחולקת לשתי רמות –

  • השבחה פסיבית – מדובר בשינויים עתידיים שהשמועה גורסת שעומדים להתבצע. למשל, קו רכבת חדש בקרבת הנכס, התחדשות עירונית בסמוך, הפשרת קרקעות חקלאיות וכו'.
  • השבחה אקטיבית – רכישה של נכס הנחשב "בעייתי" והשבחתו מיד לאחר הרכישה, במטרה לבצע לאחר מכן, ללא המתנה, מכירה במחיר ממונף.

 

זכרו, אל תצאו לדרך ללא עורך דין כדוגמת עו"ד חיים פרטוש, מומחה לנדל"ן מסחרי, המכיר לעומק את כל היבטי המיסוי של עסקאות מסוג זה.

 

שאלות ותשובות בנושא קניית נכס מסחרי

זכויות הקניין מתייחסות לשורה של מבחנים ובדיקות שחשוב לבצע. מטרתן הנה, כיסוי מערך כל ההיבטים המשפטיים של הזכויות, החזקה בנכס וסוג השימוש המותר בו. הממצאים להם תחשפו יהיו אלה שיכריעו באם תבצעו או לא תבצעו עסקה. חשוב לדעת, בדרך כלל, נכס מסחרי מוחזק על ידי מספר אנשים ולא בעלים אחד. 

חשוב מאוד לברר מי האדם המחזיק בנכס ומהם תנאי החזקתו. דעו מהן הזכויות שרכש ומה עבר עליהן במהלך השנים שחלפו. בקשו לעיין בהסכם שנחתם בין המוכר לבין האדם המחזיק כעת בנכס. ישנם מקרים בהם תגלו שקיימים חובות בגין השימוש בנכס וחשוב שתדעו זאת מבעוד מועד ולא תופתעו לאחר מעשה. 

מבחינה משפטית לא קיים הבדל אולם, בכל הקשור למיסוי, קיימים הבדלים די מהותיים בין עסקת מכר של נכס למגורים ונכס מסחרי. נכסים מסחריים אינם נהנים מפטורים כלשהם, בעוד נכסים למגורים יכולים לקבל פטורים מסוגים שונים, בעיקר פטור ממס רכישה. לכן, חשוב מאוד לקבל ליווי מקצועי של עורך דין מקרקעין. 

עסקאות קניית נכסים מסחריים אכן מחויבות בתוספת מס ערך מוסף. מעבר לכך, לאחר הרכישה אתם תשכירו את הנכס ועל ההכנסות שיתקבלו משכר הדירה, אתם תהיו מחויבים בתשלום מס הכנסה, ממש כמו בכל הכנסה אחרת מעסק. 

 

קניית נכס מסחרי
קניית נכס מסחרי

שאלות ותשובות:

מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader