תפריט

ידועים בציבור מחיר למשתכן

מחיר למשתכן מאפשרת לזוגות צעירים לרכוש דירה, גם במחירים הגבוהים של השוק הישראלי. מי קהל היעד של תוכנית מחיר למשתכן? האם היא מיועדת לזוגות נשואים בלבד? האם ידועים בציבור יכולים אף הם להשתתף בתוכנית מחיר למשתכן? המשיכו לקרוא ומצאו את כל המידע הדרוש על ידועים בציבור מחיר למשתכן.

 

מחיר למשתכן – תוכנית לסיוע בדיור

מחיר למשתכן הינה תוכנית ממשלתית, אשר מטרתה לסייע ברכישת דירה בישראל. התוכנית אמורה להגשים את המטרה בשני אופנים:

  1. מתן הנחות משמעותיות למשתתפים בתוכנית ברכישת דירות מחיר למשתכן.
  2. צינון ביקושים בשוק הנדל"ן – קונים פוטנציאלים יעדיפו לזכות במחיר למשתכן מאשר לרכוש בשוק הפרטי, מה שיצנן ביקושים ויבלום את עליית המחירים

 

מבחינה מעשית, התוכנית עובדת באמצעות הגרלות. אחת לכמה חודשים נפתחת שורה של פרויקטים במסגרת מחיר למשתכן. בכל פרויקט מספר דירות המוצעות למכירה במחיר מוזל. חלק מהדירות תוגרלנה בין כלל הנרשמים לפרויקט וחלק תוגרלנה בין בני המקום בלבד אשר נרשמו לפרויקט.

כדי להירשם לאותן הגרלות, על המעוניינים בכך להוציא אישור זכאות להשתתפות בתוכנית, דרך אחת מחברות ההרשמה. כיום, פועלות שלוש חברות הרשמה דרכן תוכלו להוציא אישור זכאות – מרכז אלונים, מילגם ועמידר, כאשר אין הבדל מהותי כלשהו בין החברות השונות. לאחר הוצאת האישור דרך החברות, תוכלו להשתתף בהגרלות האמורות.

האם תוכנית מחיר למשתכן משיגה את מטרותיה? האם מדובר בתוכנית טובה ונכונה? מדובר בשאלות גדולות המצויות במחלוקת ציבורית, אקדמאית ופוליטית. אין זה המקום כמובן להכריע במחלוקות אלו. אנו נתמקד במושא ענייננו – הזכאי להשתתפות בהגרלות ובפרט ידועים בציבור ומחיר למשתכן.

 

הזכאים להשתתף בהגרלות

כללי הזכאות להשתתפות בהגרלות נקבעו על ידי משרד הבינוי והשיכון. משרד זה הוא האחראי על התוכנית, כך שסביר כי הקריטריונים נקבעו בו.

ראשית, יש להפריד בין שתי קבוצות של זכאים – חסרי דירה ומשפרי דיור. חסרי דירה הם מי שלא היו בעלים של דירה (או חלק בדירה העולה על שליש מהדירה) בשלוש השנים אשר קדמו לבקשת אישור הזכאות. זאת ועוד, אף זכויות בנחלה חקלאית, זכויות בניה וזכויות בקרקע המיועד למגורים מוציאות מגדר "חסרי דירה". כמו כן, כדי לענות להגדרת חסרי דירה, המבקשים לא יוכלו לשכור דירה בדמי מפתח.

לעומתם, משפרי דיור הם כל מי שלא עונים על הקריטריונים האמורים. במידה ובבעלותם נכס (דירה או זכות במקרקעין) ומשפרי הדיור יזכו בהגרלה, הרי שהם יידרשו למכור את הנכס תוך  שנה מיום בו יקבלו טופס 4 לנכס בו זכו.

חשוב לציין כי כלל ההגרלות מיועדות לחסרי דירה בלבד. עם זאת, ככל שתיוותרנה דירות בפרויקט מחיר למשתכן שלא תימכרנה, הרי שהן תוצענה להגרלה עבור משפרי דיור. בנסיבות אלו, משפרי דיור יוכלו אף הם להשתתף במחיר למשתכן.

 

קריטריונים נוספים להשתתפות בהגרלות

הקריטריונים הנוספים המאפשרים השתתפות בהגרלות הם כדלקמן. נציין כי די בעמידה באחד מהקריטריונים כדי לקבל אישור זכאות ולהשתתף בהגרלות:

  1. זוגות נשואים
  2. זוגות אשר צפויים להינשא תוך 3 חודשים מהיום בו הוגשה על ידם בקשת אישור הזכאות.
  3. הורים לילד עד גיל 21 (גם אם אינם בזוגיות)
  4. אם הרה החל מחודש חמישי (אף אם היא אם יחידנית)
  5. רווקים (כולל גרושים ואלמנים) מעל לגיל 35
  6. נכים (מעל 75% / זכאים לגמלת ניידות עם 50% נכות / נפגעי פעולות איבה עם 50% נכות) בגיל 21 ומעלה
  7. ידועים בציבור המקיימים משק בית משותף

 

ידועים בציבור מחיר למשתכן – זכאות

כפי שעולה מהרשימה למעלה, ידועים בציבור יכולים להיות זכאים אף הם להשתתף בהגרלות מחיר למשתכן. לשם כך, על הידועים בציבור למלא טופס הצהרה בדבר היותם ידועים בציבור, אשר יאומת בפני עורך דין. זוגות המחזיקים אצלם "תעודת זוגיות" או "תעודת חיים משותפים" אינם צריכים לחתום על טופס ההצהרה בפני עורך הדין. תעודת הזוגיות שלהם מספיקה לעניין זה.

העובדה כי בני זוג שאינם נשואים יוכלו להשתתף במחיר למשתכן, מבטאת מגמה כללית של הרשויות להשוות בין זכויותיהם של ידועים בציבור לבין זכויותיהם של נשואים. אך לעניין מחיר למשתכן ידועים בציבור, כפי שציינו, יהיו זכאים לאותן זכויות כמו נשואים.

 

איך מגדירים זוג כידועים בציבור?

למעשה, שאלת הגדרת ידועים בציבור הינה שאלה סבוכה ומורכבת. השאלה זכתה לתשובות שונות בהקשרים שונים. בפסיקת בית המשפט העליון ובחקיקת הכנסת נקבעו כללים והנחיות המסדירים את הנושא ונביא כאן בקצרה את עיקרי הדברים.

כדי שבני זוג ייחשבו לנשואים בציבור, עליהם לנהל משק בית משותף ולחיות תחת קורת גג אחת. חשבון משותף ומגורים באותו בית יעידו על כך, על פי רוב, שהזוג נחשב לידוע בציבור. באשר לתקופת המגורים המשותפים הנדרשת, הפסיקה הכירה אף בתקופה של 3 חודשים כמספיקה לעניין זה, אולם ייתכן כי תידרש תקופה ארוכה יותר לשם קבלת הזכאות.

בית המשפט העליון, בפסק הדין בתיק ע"א 4285/91 סלם נ' כרמי, התווה כללים לבחינת היותם של בני זוג ידועים בציבור. המבחנים שנקבעו הם:

  1. משק בית משותף (שיתוף כלכלי)
  2. מגורים משותפים
  3. אינטימיות בין בני הזוג
  4. מצג חברתי כבני זוג

 

עם זאת, המבחנים לא נוקשים והם יכולים להשתנות בנסיבות העניין. על כל פנים, לפני אימות חתימה על היותכם ידועים בציבור לצורך מחיר למשתכן, התייעצו עם עורך דין מקרקעין בנושא אשר ייעץ לכם באופן כללי אודות ידועים בציבור ומחיר למשתכן.

 

ידועים בציבור מחיר למשתכן עם עו"ד חיים פרטוש

קונים דירה? זקוקים לייעוץ מקצועי ומקיף ולאימות היותכם ידועים בציבור? פנו אל עו"ד חיים פרטוש ותהנו משירותים מהשורה הראשונה בתחום. עו"ד פרטוש הינו עו"ד וותיק ומנוסה, המתמחה בדיני מקרקעין בכלל ומחיר למשתכן לידועים בציבור בפרט. אצל עו"ד פרטוש, תהנו משירותי ONE STOP SHOP – כל השירותים במקום אחד. קבעו פגישת ייעוץ ראשונית במשרד, והצטרפו לשורה ארוכה של לקוחות מרוצים שכבר נהנו משירותיו של עו"ד פרטוש.

ידועים בציבור מחיר למשתכן

שאלות ותשובות:

על פי הקריטריונים אשר נקבעו על ידי משרד הבינוי והשיכון, ידועים בציבור יוכלו להשתתף בהגרלות מחיר למשתכן. לשם כך, יהא עליהם להצהיר על חיים משותפים וניהול משק בית משותף. עורך דין יאמת את התצהיר. זוגות המחזיקים אצלם "תעודת זוגיות" או "תעודת חיים משותפים" אינם צריכים לחתום על טופס ההצהרה בפני עורך הדין. תעודת הזוגיות שלהם מספיקה לעניין זה.
בית המשפט העליון התווה מבחנים לאורם נבחן האם בני זוג שלא נישאו נחשבים לידועים בציבור. המבחנים שנקבעו הם: 1. משק בית משותף (שיתוף כלכלי) 2. מגורים משותפים 3. אינטימיות בין בני הזוג 4. מצג חברתי כבני זוג עם זאת, המבחנים לא נוקשים והם יכולים להשתנות בנסיבות העניין. על כל פנים, לפני אימות חתימה על היותכם ידועים בציבור לצורך מחיר למשתכן, התייעצו עם עורך דין מקרקעין בנושא אשר ייעץ לכם באופן כללי אודות ידועים בציבור ומחיר למשתכן.
במצב בו נותרות דירות בהגרלה שלא נמכרו במשך 12 חודשים, ההגרלה נפתחת אף למשפרי דיור. ידועים בציבור העונים על הגדרת משפרי דיור יוכלו, כמובן, להשתתף בהגרלות אלו בכפוף לחתימה על תצהיר.
בחרו בעו"ד מנוסה ומקצועי המעניק שירותים מקיפים בתחום – מהקצה אל הקצה. פנו אל עו"ד חיים פרטוש ותהנו משירותים מהשורה הראשונה בתחום. עו"ד פרטוש הינו עו"ד וותיק ומנוסה, המתמחה בדיני מקרקעין בכלל ומחיר למשתכן לידועים בציבור בפרט. אצל עו"ד פרטוש, תהנו משירותי ONE STOP SHOP – כל השירותים במקום אחד. קבעו פגישת ייעוץ ראשונית במשרד, והצטרפו לשורה ארוכה של לקוחות מרוצים שכבר נהנו משירותיו של עו"ד פרטוש.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader