תפריט

מחיר למשתכן שכירות לטווח ארוך

כולנו יודעים כי תוכנית מחיר למשתכן מסייעת לזוגות לרכוש דירה, אולם רבים לא מודעים לכך כי תכנית בת של מחיר למשתכן, הנקראת "דירה להשכיר", מאפשרת לזוגות לשכור דירה לטווח ארוך ובמחירים נוחים למדי. מהי תוכנית דירה להשכיר? כיצד פועלת התוכנית? האם מחיר למשתכן שכירות לטווח ארוך נחשבת למשתלמת? המשיכו לקרוא ומצאו את כל התשובות.

 

מחיר למשתכן שכירות לטווח ארוך – דירה להשכיר

כידוע, במסגרת תוכנית מחיר למשתכן המדינה מקצה קרקעות לקבלנים במחיר מוזל. הקבלנים יבנו בניינים וימכרו את הדירות כחלק מהתוכנית. משתתפי מחיר למשתכן יוכלו להירשם להגרלות בפרויקטים השונים ואלו אשר ייבחרו יהיו זכאים לרכוש את הדירה בה זכו במחיר זול משמעותית ממחיר השוק. באזורי הביקוש, ההנחות במסגרת מחיר למשתכן יכולות להגיע אף למיליוני שקלים. הדירות תימכרנה בהנחה, הודות למחיר המוזל בו רכשו הקבלנים והיזמים את הקרקעות מהמדינה.

אולם תוכנית מחיר למשתכן לא מציעה רק דירות למכירה, אלא גם דירות להשכרה לטווח ארוך. תוכנית מחיר למשתכן לשכירות לטווח ארוך נקראת "דירה להשכיר". במסגרת תוכנית זו, תוכלו לשכור דירה לטווח ארוך במחיר זול משמעותית ממחיר השוק, למשך עשור ומבלי שתחששו באופן מתמיד מבעל בית שיעלה במפתיע את שכר הדירה.

 

דירה להשכיר – מה זה?

דירה להשכיר הינה תוכנית ממשלתית להטמעת השכירות לטווח ארוך כאופציית מגורים בשוק הנדל"ן הישראלי. התוכנית פועלת באמצעות חברות ממשלתיות שהוקמו, המקדמות את הפרויקטים השונים ברחבי הארץ. חשוב להדגיש כי בשונה ממחיר למשתכן, לא כל הדירות בדירה להשכיר יוצעו בהגרלה. חלקן יוצעו למתעניינים על ידי החברות, שלא על דרך הגרלה.

עם זאת, כמעט בכל פרויקט תוקצינה מספר דירות אשר לגביהן תיערך הגרלה, מסוג מחיר למשתכן לשכירות לטווח ארוך. הזוכים בהגרלה יוכלו לשכור דירות בפרויקט עם הנחה אוטומטית של 20%. כדי להשתתף בהגרלות, יהא עליכם להוציא אישור זכאות. הקריטריונים לאישור הזכאות דומים לאלו של מחיר למשתכן, ואלו הם העיקריים שבהם:

  1. חסרי דירה – נדרש כי המשתתפים לא יחזיקו בבעלותם נדל"ן. בעלות בשליש דירה ומעלה, או בקרקע המיועדת למגורים, צפויה לשלול זכאות מהשתתפות בהגרלות.
  2. סטטוס משפחתי: זוגות נשואים, הורים לילדים עד גיל 21 או רווקים מעל לגיל 35. כל מי שעונה על אחת מהגדרות אלו וכן מוגדר כחסר דירה, צפוי לקבל אישור השתתפות בפרויקט מחיר למשתכן לשכירות ארוכת טווח, הלא הוא דירה להשכיר.

 

על פי רוב, קבלת האישור הינה פשוטה למדי. אולם לעיתים, נסיבות אישיות כלשהן מעוררות קשיים בקבלת אישור הזכאות להשתתפות בהגרלות מחיר למשתכן לשכירות לטווח ארוך. ככל שבעיות שכאלו צפות, אל תהססו. פנו אל עורך דין מקרקעין אשר יסייע לכם בהוצאת אישור הזכאות. ככל שאינכם זכאים לפי הקריטריונים היבשים, עורך הדין יוכל לייעץ לכם כיצד לפעול כדי שתעמדו בקריטריונים אלו, על פי חוק כמובן.

 

אישור זכאות – ידועים בציבור ונישואין אזרחיים

חשוב להדגיש כי על פי הקריטריונים שנקבעו על ידי הממשלה, אף זוגות המוגדרים כידועים בציבור יוכלו להיות זכאים להשתתפות בהגרלות. עם זאת, כדי לקבל את אותו אישור זכאות, בני הזוג יידרשו להצהיר בפני עורך דין כי הם מנהלים משק בית משותף וגרים יחד. עורך הדין יאמת את חתימתם בתצהיר.

זאת ועוד, זוגות אשר צפויים להינשא תוך שלושה חודשים יוכלו אף הם להוציא אישור זכאות ולהשתתף בהגרלות. לשם כך, יהא עליהם להציג אישור כי חתונתם אכן תיערך בשלושת החודשים הקרובים.

לבסוף, הקריטריונים אינם מבחינים בין זוגות שנישאו בארץ לבין אלו שנישאו בחו"ל. כל עוד אתם רשומים כנשואים, בין אם נישאתם ברבנות ובין אם בנישואים אזרחיים, תוכלו להשתתף בהגרלות כנשואים. נדגיש כי בכל מקרה בו הבקשה לאישור זכאות מוגשת על ידי בני זוג, שני בני הזוג נדרשים לעמוד בקריטריונים האמורים.

 

דירה להשכיר – חוזה השכירות

כאמור, במסגרת תוכנית דירה להשכיר תוכלו להשתתף בהגרלות מחיר למשתכן לשכירות לטווח ארוך. ככל שתזכו, תהיו זכאים לשכור דירה בתנאי מחיר למשתכן לשכירות לטווח ארוך – בהנחה של 20% ביחס למחיר השוק. לאחר שהבנו מי זכאים להשתתף בהגרלות ומה היתרון בהשתתפות בהגרלות, נפרט את עיקרי תנאי ההתקשרות.

1. תקופת השכירות: תקופת השכירות מחולקת ל-2. 5 השנים הראשונות וכן 5 השנים הבאות. עם תום 5 השנים הראשונות, השוכרים יחליטו האם הם מאריכים את השכירות ל-5 השנים הבאות. המשכיר לא יוכל להוציא את השוכרים מהדירה (בכפוף לעמידה בתנאי החוזה) לכל אורך התקופה.

2. דמי השכירות: דמי השכירות נקבעים על פי מחיר השוק. ככל שתיכנסו לפרויקט דרך הגרלות מחיר למשתכן לשכירות ארוכת טווח, תזכו להנחה של 20% ביחס למחיר השוק. מחיר השוק נקבע על פי הערכת שמאי מטעם החברה הממשלתית דרה הוצאתם את אישור הזכאות.

  • בכל שנת שכירות המחיר יתעדכן בהתאם למדד. כך, למשל, אם נכנסתם לדירה בתאריך 02/04/2024, אזי שנה לאחר מכן, ביום 01/04/2025, המחיר יתעדכן על פי המדד.
  • בחלוף 5 שנים, המשכיר יוכל ליזום העלאה בשכר הדירה. ההעלאה תוכל להיות ב-5% לכל היותר. כזכור, בשלב זה השוכר יכול לעדכן כי ברצונו לסיים את ההתקשרות.

3. תום השכירות: ככל שהשוכר יהיה מעוניין בכך, הוא יוכל לעזוב את הנכס בתום כל שנת שכירות. עם זאת, לשם כך, הוא יידרש לתת הודעה למשכיר 60 יום מראש. ללא הודעה מוקדמת שכזו, המשכיר יוכל להתנגד לסיום השכירות.

4. שינויים במושכר: כמקובל, השוכר לא יוכל לבצע שינויים במושכר ללא אישור מפורש מהמשכיר. ככל שיתקבל אישור שכזה, השוכר יישא במלוא עלויות השינוי בנכס.

5. תשלומים נוספים: גם כאן, כמקובל, השוכר הוא זה אשר ישלם את כלל התשלומים הנלווים, דוגמת תשלום ארנונה, חשמל, גז וכדומה.

 

ליווי משפטי לאורך ההליך

מתעניינים בשכירות לטווח ארוך במסגרת מחיר למשתכן? רצוי להסתייע בליווי משפטי לאורך הדרך. עו"ד מקרקעין מקצועי ומנוסה יסייע לכם במימוש זכויותיכם וישמור על האינטרסים שלכם בחוזה השכירות. פנו אל עו"ד חיים פרטוש לקבלת שירותי ייעוץ וייצוג משפטיים מהשורה הראשונה בתחום. לעו"ד פרטוש ניסיון רב בתחום המקרקעין. צרו קשר, והצטרפו למעגל לקוחותיו המרוצים שכבר נהנו משירותיו בתחום.

מחיר למשתכן שכירות לטווח ארוך
מחיר למשתכן שכירות לטווח ארוך

שאלות ותשובות:

אמנם עיקר תוכנית מחיר למשתכן מיועדת לדירות למכירה, אולם במסגרת התוכנית מוצעות גם דירות לשכירות לטווח ארוך. למעשה, דירות אלו מוצעות במסגרת פרויקט "דירה להשכיר", פרויקט ממשלתי אשר מטרתו להגדיל את ההיצע לשכירות ארוכת טווח בשוק הישראלי. 
היתרון של השתתפות במחיר למשתכן לשכירות לטווח ארוך בא לידי ביטוי בהנחה המשמעותית במחיר. בעוד ששכירות לטווח ארוך רגילה תהיה בתנאי השוק, המשתתפים דרך מחיר למשתכן יזכו להנחה אוטומטית של 20% במחיר. כך, למשל, אם דמי השכירות הרגילים לדירה עומדים על 5,000 שקלים, מי שיזכו בהגרלת מחיר למשתכן לשכירות ארוכת טווח ישלמו 4,000 שקלים בלבד.
החוזה נחתם למעשה לתקופה בת 10 שנים, המחולקת ל-2 תקופות בנות 5 שנים כל אחת. לאורך 5 שנות השכירות הראשונות, מחיר השכירות ישתנה אך ורק בהתאם למדד. לאחר 5 שנים, המשכיר יוכל להעלות את המחיר ב-5% לכל היותר. השוכר יחליט אם ברצונו להמשיך ל-5 שנים נוספות או להשתחרר מהחוזה.
תוכלו לעזוב את הדירה בתום כל שנת שכירות. לשם כך, תידרשו למסור הודעה מוקדמת למשכיר. ככל שההודעה תימסר לפחות 60 יום מראש, תוכלו לעזוב את הדירה ולהשתחרר מחוזה השכירות.
מחבר המאמר

עו"ד חיים פרטוש בפייסבוק | עו"ד חיים פרטוש פסק דין | מייל אישי: [email protected]

למידע נוסף
בעל הנכס מקבל מכתב אזהרה

מכתב התראה לפני תביעה

פרקטיקה מוכרת מאוד בעולם עריכת הדין, בתחום המשפט האזרחי והמסחרי, היא שליחה של מכתב התראה לפני תביעה, כהדלקת נורה אדומה, בטרם יחל הליך משפטי. אין

קרא עוד »
עורך דין מיסוי מקרקעין

עורך דין מיסוי מקרקעין

עסקאות נדל"ן כוללות העברת סכומי כסף גדולים מצד לצד לכן, מומלץ מאוד לבצע תכנון מראש של כל הפרמטרים הקשורים לעסקה המכר הממשמשת ובאה. אחד הפרמטרים

קרא עוד »
הבנת חוקיות הסכם המכירה

הבנת חוקיות הסכם המכירה

חוק המקרקעין בשילוב חוק החוזים מספקים הבהרה אודות הדרישות הבסיסיות, לכתיבה ועריכה של הסכמי מכר. הדרישה המרכזית עוסקת בכך שהסכם מכר חייב להיות בכתב בלבד,

קרא עוד »
מהם דיני התמ_א

מהם דיני התמ"א

תוכנית תמ"א 38 נועדה לאפשר ביצוע של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במשך השנים, נכנס לתמונה הממ"ד (חדר ביטחון דרתי ממוגן), שגם אותו בונים במהלך

קרא עוד »
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 12 ביקורות
×
js_loader